Syftet med kursen är att ge studenterna grundläggande kunskaper om olika metoder för ekonomisk kalkylering i industriföretag.
Kursen förbereder på så sätt studenten för att arbeta i ett sammanhang som kräver förståelse för hur av ekonomiska förhållanden spelar roll i ett industriföretags produktion.
Följande kalkylmetoder behandlas:
resultatanalys,
produktkalkylering med bidragsmetoden,
självkostnadskalkylering med påläggsmetoden,
ABC-kalkylering och olika metoder investeringskalkylering.
Kalkylmetoderna appliceras tillsammans med relevanta intäktsanalyser på ett konkret ”business case” där även hållbarhetsfrågeställningar analyseras.
Kursen består av föreläsningar, räkneövningar och arbete med inlämningsuppgifter i grupp.
ME1043 Ekonomisk kalkylering i industriföretag 3,0 hp
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande
Anmälningskod
60436
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter fullgjord kurs skall studenten kunna:
1 Redogöra för och förklara grundläggande kalkylbegrepp från ämnesområdet industriell ekonomi
2 Välja, tillämpa och tolka ekonomiska kalkyler som beslutsunderlag i olika affärssituationer i industriföretag
3 Redogöra för hur hållbarhetsaspekter kan integreras i ekonomiska kalkyler.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarium, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Kontrollskrivning, 1,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.