KTH klättrar på etablerad rankinglista

foto på KTH:s campusområde
Inom ämnesområdet Engineering & Technology rankas KTH på 7:e plats i EU och 1:e plats i Sverige.
Publicerad 2024-04-10

KTH rankas nu bland de 100 främsta universiteten i världen inom teknik och naturvetenskap, enligt den senaste QS ämnesranking 2024. KTH rankas på 37:e plats inom ämnesområdet Engineering & Technology och på 64:e plats inom ämnesområdet Natural Sciences.

I QS ämnesranking 2024 som nu ser dagens ljus rankas KTH inom alla fem ämnesområdena, och i 19 ämnen av 55 totalt.

Inom ämnesområden rankas KTH högst inom Engineering & Technology samt Natural Sciences. Inom båda dessa förbättras KTH:s placeringar jämfört med förra året, från plats 44 till 37 inom Engineering & Technology och från 101 till 64 inom Natural Sciences.

– Det är fantastiskt att se KTH fortsätta att klättra på etablerade rankinglistor och visa en framgångsrik utveckling inom olika ämnen. Det visar på KTH:s höga kvalitet och konkurrenskraft inom teknik och vetenskap, säger Mikael Lindström, KTH:s prorektor.

I Natural Sciences rankas KTH på 14:e plats i EU och 1:e plats i Sverige. För Engineering & Technology är samma placeringar 7:e respektive 1:a plats 2024.

Klättrar inom flera ämnen

KTH finns med på topp 200 inom 15 ämnen. Inom många ämnen är det relativt oförändrade resultat jämfört med förra året, men KTH plockar placeringar inom Mechanical, Aeronautical & Manufactural Engineering (från plats 23 till 20), Mathematics (från plats 48 till 45), Physics & Astronomy (från plats 64 till 48), Chemical Engineering (från plats 58 till 57), Computer Science & Info Systems (från plats 62 till 60), Environmental sciences (från plats 78 till 74) och Biological Sciences(från plats 151-200 till 127).

Samtliga ämnesområden mäts utifrån fem indikatorer som viktas olika. Dessa fem är academic reputation, employer reputation, citations, h-index (beskriver produktivitet och räckvidd för publiceringar) och international research network/IRN (mått på andelen internationella forskningssamarbeten).

Jämfört med förra året har KTH fått högre poäng för academic reputation, employer reputation och citations inom Engineering & Technology och högre poäng inom samtliga indikatorer förutom IRN inom Natural Sciences.

QS presenterar hela World University Rankings by Subject 2024  på sin webbplats.

Text: Peter Asplund ( p3t3r@kth.se )