Varför litar vi på Google och inte på sajtsök?

Som ni kanske märkt är vi på KTH mitt uppe i att införa en ny söktjänst för alla våra sajter. Vi sitter just nu med att ta fram prototyper för hur en sökresultat sida ska se ut. I våra tidigare användarundersökningar har det framkommit att besökarna ofta inte ens prövar att använda webbplatsens egna sökrutor eftersom man brukar inte få bra sökresultat i sajtsök.

”sökrutan på sajter är dåliga, det vet man”

Frågan blir då vad gör att DU litar på ett sök?

  • Är det att sökresultatet är relevant, och hur vet du att det är det,
  • eller är det kanske sajtens fokus på sök som gör att du litar på sökträffarna?
  • Har formgivningen något med det att göra?
  • eller är det något annat?

Kommentera och berätta!

Vi skulle bli hjärtligt glada om du ville lämna lite kommentarer här och berätta vad du tänker!

9 reaktioner till “Varför litar vi på Google och inte på sajtsök?”

  1. Sajtsök brukar komma i två smaker, custom Google-sök som betyder att jag får samma resultat om jag går på Google direkt eller så är det något CMS-specifikt index som ganska ofta innebär ganska dåliga fritext-sökningar, inte sällan resulterande i SQL-uppslagningar som inte är ett smack anpassade till innehållet, med mycket tveksamma resultat.

    Men jag vet inte om det handlar så mycket om det längre, framför allt handlar det om tillgänglighet. Antingen kan jag öppna en tab, surfa mig in till kth.se på ett eller annat sätt, klicka i sökrutan eller i värsta fall söklänken för att öppna ytterligare en sida och mata in mina sökord. Eller så kan jag som Chrome-användare bara öppna tabben med kommando-t eller motsvarande och banga in sökorden direkt. Då blir det nog ofta det senare.

    Och här finns en problematik som gör att jag personligen känner mig lite kluven inför sökprojektet. Jag vet att det finns många som trots allt använder sajtsöken och det kanske i sig räcker för att det ska vara motiverat. Men för många andra måste sajtsöken helt enkelt tillföra så mycket mervärde att det är värt den större ansträngningen för att använda den, och jag är väl inte helt övertygad om att man kommer att lyckas med det.

    En annan femma blir det om man kan använda sökmotorn till att driva en del av själva navigationen på kth.se, då får den ett värde och användning ändå.

  2. Generellt börjar jag med en Google-sökning om det inte är en specifik site jag vill ha svar ifrån. Även i de fallen kan sökningen ofta börja via Google. Så enkelt att söka ”kursnamn site:kth.se” eller motsvarande direkt i browsern. Om sidan sökningen resulterade i inte var rätt kan det bli en lokal sökning på sidan. Då hoppas jag få ett anpassat svar. Anpassat svar för mig innebär att sök efter ett personnamn, kursnamn eller motsvarande måste ska ha en länk till ”rätt sida” för den sökta termen och gärna att det framstår att den lokala sökmotorn förstod sökningen och anpassade svaret. Sök på namn bör innehålla länk till personlig sida, e-post, visa telefonnummer osv.

  3. @fredrik Jag håller med om att det är betydligt mer tillgängligt att skriva in sin sökfras i adressfältet som chrome-användare, det gör jag ofta själv.

    Google Custom Search, d.v.s. den söklösning vi har idag är det inget man vill exponera i någon större utstreckning eftersom resultaten och integrationsmöjligheterna är tämligen begränsade. Har man en söktjänst som dels filtrerar bort en massa irrelevant information, dels har en hel del verksamhetskunskap genom att den vet vad personer, kurser, program, regler m.m. är, samt låter den exponeras tydligt där den hör hemma så är det nog inte svårt att få fler att använda den, hitta relevanta resultat, få resultaten att vara tydligare och presentera mervärde genom att integrera kopplat data direkt i resultatet.

    Sökprojektet i sig är ju mycket mer än den ”nya sökrutan” eftersom det handlar så mycket om datakällorna. Allt som görs för det interna sökprojketet som inte är skruvande i GSA:n kommer till gagn även för alla som söker via de externa sökmotorer. Det är något som behövts göra länge och något som vi kontinuerligt behöver jobba med framöver också.

    Sökprojektet satsar också en hel del på att presentera allt via öppna api:er så att vi själva bara är en ”klient” som använder oss av de data som görs publikt.

    Förutom själva sökningen vill vi att man ska kunna använda söket till att generera sökdrivet innehåll o.s.v. Mer om det senare.

  4. Kom på en sak till som jag tror kommer vara en viktig pusselbit och det är ”autocomplete” som ger oss möjligheten att styra in den som söker på rätt spår genom att föreslå relevanta sökfraser baserat på det som besökaren börjar skriva in.

    När man inte riktigt vet vilken sökfras man bör använda kan detta vara en funktion som verkligen gör skillnad.

    Tack för bra feed back @peter och @fredrik!

  5. Jo, det var lite det jag menade med den sista meningen Niklas, det är klart att det finns en hel del mervärde med det arbete ni lägger ner runt omkring som kommer att göra nytta oavsett. Jag tror att en del användning skulle kunna drivas om man som sagt använde sökmotorn som en mer integrerad del i navigationen, typ: ”du kanske också är intresserad av det här?”, ”Nisse Eriksson förekommer även på de här sidorna” och liknande. Tricket blir lite att få de av oss som hugger det som är närmast till hands att hitta sajtsöken och kanske börja använda den på olika sätt som inte bara är en sökruta.

  6. Bra kommentarer! Jag tror personligen att man måste ha en sajtsök som har pondus och tar plats, som du är inne på Fredrik. En sök som ligger uppe till höger och ”skräpar”, inger inget förtroende. Om du däremot använder blocket.se eller prisjakt.nu som har en sökruta som naturlig del av sajten funderar du inte på om du får relevanta sökträffar, det tar man för givet.

  7. När det gäller sajtsök eller inte sajtsök så är ofta antalet sidor som avgör om det är nödvändigt (obs det kan fortfarande vara önskvärt). Ju fler sidor, desto mer djupt/brett blir informationsarkitekturen (förenklat navigationsträdet), vilket gör det allt mer svårnavigerat (en struktur som är jättelogisk för en person är det inte alls för en annan). Sök är här överlägset, när det fungerar så klart, att ta användaren snabbt dit den behöver komma. Särskilt väl fungerar det om man utnyttjar tekniker som autocomplete, stavningskontroll och facetter för att leda användaren rätt.

    När det gäller sök vs navigation är det naturligtvis också personliga preferenser och användarens mål som spelar in, vissa föredrar det ena framför det andra och det gäller att tillgodose båda behoven. Sen är det så, som tidigare nämnts, att det arbete som läggs ner på att skapa en bra sitestruktur, metadata, sitemaps osv underlättar jättemycket när man bygger en söklösning, så arbete man lägger ner förbättrar inom båda områdena.

    När det gäller teknologi finns det flera kommersiella alternativ, men även open source (t.ex Solr som är världens mest implementerade sökmotor) är väldigt stort. Det är speciellt populärt inom speciellt offentlig sektor eftersom man enkelt kan dela med sig av sina lösningar mellan myndigheter/kommuner/landsting.

  8. För många användare är sök ofta en sista utväg på en webbplats, när man inte fattar navigeringen. Jag har ju ofta redan sökt för att komma till rätt webbplats, sedan vill jag bara komma igång med det jag kom för att göra, inte börja söka igen bland en massa sidor.

    Succén hos en sökmotor handlar om de resurser man lägger på att kontinuerligt redigera och anpassa sökresultaten efter de frågor som kommer in – inte på arbetet man lägger för att försöka ”förutse” hur människor söker och sedan bara släppa sökmotorn efter lansering. Har man till exempel ett pågående event så är det kardinalfel att inte säkerställa att en sökning på event-namnet leder direkt till rätt sida; likadant om man är synlig i media på något sätt.

    Frågan är: erbjuder vi innehåll som är naturligt byggt för att söka i (böcker, köp/sälj, kurskatalog) eller erbjuder vi bara innehåll där användaren som söker inte har en aning om hur vi har kategoriserat, eller vilka begrepp vi använder. Om det är det sistnämnda så är utmaningen given. Man måste då erbjuda väldigt mycket hjälp i sökgränssnittet (och då menar jag inte text, utan visuella triggers och kompletterande navigering/filter).

    Ser också anledning att tipsa om min gamla bloggpost: Varför din sökmotor inte ska fungera som Google http://axbom.se/varfoer-din-soekmotor-inte-ska-fungera-som-google

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *