Hoppa till innehåll

Webbutveckling, systemförvaltning och design

Our take on web, social media and other tech stuff. From the people behind www.kth.se

Våra interna problem kommer från brist på kundförståelse

Hej vänner och glad fortsättning på det nya året!

Här kommer ett inlägg som jag först tänkte skriva som svar på en intressant diskussion med några kollegor i Slack, men som jag tänker kan vara intressant även utanför den slutna gruppen. Det kanske är lite internt men så får du ha översyn med .

Har du tankar så kommentera gärna!

/ Patric
___

Det största problemställningen vi kommer se åren framåt handlar inte om inköp av applikationer, eller egenutveckla system. Det handlar om att all verksamhet är digitalisering även för ett universitet.

Väldigt ofta ligger den bästa lösningen på ett problem eller behov, inte i ett it-system, utan i att ändrad lagtolkning, policys, tänk och arbetssätt. Alltså saker som inte är it, och inte heller ligger inom det vi inom IT-avdelning direkt kan påverka. It-organisationer som vår, bygger allt för ofta runt dessa jobbiga klumpar, och glömmer lätt bort kunden, eller vem slutkunden faktiskt är. Det händer rätt ofta också att vi förstår problemet, men inte kan, eller orkar lösa dessa, med annat än en tekisk lösning.

Jag tänker på en historia jag hörde i San Fransisco för 10 år sedan (på den tiden man fick åka på konferens). En VD på ett bolag berättade om en CD-brännarprogramvara han pitchade till Steve Jobs på Apple. Den hade massa bra funktionalitet med ett genomarbetat användargränssnitt som dom hade jobbat på jättelänga, allt gick att ställa in, VDn var stolt, affären var så gott som i hamn! Steve hade då gått upp till en whiteboard och ritat en ruta. Steve ville ha bara ha EN ruta där man släppte filerna som skulle brännas. Bara en ruta att lägga saker i, och absolut inga inställningar, inga krav på teknikkunskap hos användaren. VDn berättade att i samma sekund förstod att hans företag lurat sig själva, de var inte kundfokuserade som de trott, de bara fokuserat på att lösa symptomen, genom funktioner. Inte ge användaren en smärtfri lösning på hens behov. Allt vi gör borde börja i den änden. Allt som inte är EN interaktion för användaren ska vi se som misslyckanden från vår sida. Jag tänker också på Amazon AWS som när de tar fram en produkt, börjar med att skriva pressreleasen och förklarar vad som är kundnyttan! Sen börjar de skriva dokumentation, och sista bygger de produkten. 100% kundfokuserat, något  t ex https://lectures.leanagile.pm/ tar upp.

Ok Patric, men vart villl komma med detta? Jo, ju mer jag tänker på det desto mer tror jag vi måsta adressera just bristen på kundfokus som källa till våra interna gruff och irritationer. Vi löser i dag alla symptom på problem vi får in, men vi gör det isolerat och inte koordinerat över myndigheten. Vi är alla drivna personer som vill göra sitt bästa och när vi inte har ett gemensamt kundbehov med ett gemensamt mål, så blir det suboptimeringar och friktion mellan grupper. En irritation som riskera skapa mycket negativ energi i framtiden. Irritationer som jag har svårt att se vi kan få bort om vi inte adresserar det faktiska problemet, och inte bara försöker lösa symptomen när de uppkommer. Det är inget litet jobb! Men digitaliseringen kommer ställa högre och snabbare krav på oss i framtiden att förstå vad vi borde göra. Men på något sätt måste vi. En megatrend bland unga idag är att ett jobb ska ha mening. Mening slår titlar och lön. På vår avdelning har många också en sådan inställning till sitt jobb. Vi tjänar inte den högsta lönen men vi har en stolthet i att vi jobbar för Sverigs och ungdomars bästa. Där tror jag mycket av våra interna problem ligger, våra värderingarna kommer i kläm när vi inte känner att vi löser rätt saker.

Eller för att citera Wikipedia om linjeorganisation. Inte direkt en perfekt match mot en snabbt föränderlig värld.
”Linjeorganisationer återfinns därför numera främst i verksamheter med över tiden oförändrade uppgifter” Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Linjeorganisation

Om KTH klarar av att göra denna massiva ändring lämnar jag utför denna bloggpost.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *