Hoppa till innehåll

Groupify: projekt inom datateknik, ekonomi och design

Jag läser nu en ganska stor kurs som heter Datateknik, Ekonomi och Ledarskap (DH2465). I kursen har vi fått jobba, sen september, på ett projekt som vi presenterade förra veckan. Projektet gjorde vi i grupper på fem personer. Projektet skulle utgå från tre pelare: teknologi, ekonomi och design och uppgiften var att skapa ett start-up (alltså ett företag) och allt som hör där till inom de tre pelarna. När man gör detta utgår man oftast från ett problem för att sedan se till att lösa det på bästa sätt.

bild på fyra tjejer som sitter och pluggar runt ett bord
Mina gruppmedlemmar jobbar på projektet

Problemet

Ett problem som alla i min grupp kände starkt för var valet av musik när man lyssnar på musik i grupp. Vi tyckte att man kan känna sig nervös och stressad över att välja bra musik på middagar, fester och häng med sina kompisar. Därför tänkte vi att vi skulle vilja göra nått som löser detta problem. Vi ville producera något som tar fram musik som alla i en grupp skulle vara nöjda med, som en perfekt spellista som är baserad på allas favoritmusik. 

Processen

  1. Vi började med att göra en litteraturstudie, alltså kollade vi på information om saker som vilka musikstreaming-tjänster flest personer använder i Sverige och vad för liknande lösningar som finns. 
  2. Vi gjorde 20 intervjuer för att förstå problemet bättre. Vi kom fram att vi ville göra en app som skapar en spellista anpassad till en grupps musikpreferenser.
  3. Vi skissade på hur vår app förslagsvis skulle se ut. 
  4. Vi hade en fokus grupp (en lång intervju med flera personer samtidigt) där vi ställde frågor om hur potentiella användare skulle vilja att lösningen skulle se ut. VI fråga till exempel om dem skulle betala för tjänsten eller hur mycket dem ville kunna säga till musiken som togs fram av vår musikalgoritm.  
  5. Vi testade en del av vår lösning live på en liten (Corona-anpassad) fest. Vi tog fram en spellista baserad på våra kompisars spellistor på Spotify, spelade den under kvällen, och samlade in åsikter om spellistan. 
  6. Vi utvecklade en prototyp som visar hur vi skulle vilja att appen ser ut. Vi implementerade även delar av den så att den centrala funktionaliteten fungerar. Alltså kan man på riktigt skapa en spellista med sina kompisar vid olika tillfällen. 
  7. Vi lät andra testa vår prototyp och vi förbättrade den efter feedbacken.
  8. Vi blev klara med vår app Groupify och en rapport som förklarade allt vi hade gjort. Vi presenterade projektet för hela klassen. 

Lösningen 

Men nu undrar du säkert hur appen faktiskt såg ut och vad exakt den gjorde. Vi gjorde en app där man lätt kan skapa en spellista, tillsammans med sina kompisar, som är baserad på allas favoritmusik vi hämtar från Spotify. Det är superlätt att göra, man behöver bara logga in med sitt Spotifykonto. Om du vill kan du testa att göra detta med dina kompisar på denna hemsida. (Vi har alltså fått det funka ganska bra). Vi gjorde även en prototyp på hur vi skulle vilja att appen skulle se ut. Jag bifogar lite bilder nedan.

När man skapar spellistan läggs den in i användarens Spotify-bibliotek och man kan sätta på den direkt. Här är en spellista jag och mina kompisar skapade genom vår Groupify-app

bild på spellista från Spotify

Om du är intresserad av vårt projekt kan du gå in på vår hemsida här och läsa vår rapport här. Vi har även gjort en kort film på hur Groupify skulle kunna användas och den kan du se här: 

Sammanfattningsvis

Detta projekt var riktigt kul att göra. Jag gillade att vi fick fria tyglar i vad vi skulle göra, och hur vi skulle komma fram till det. Jag tycker projektet resulterade i en användbar och kul lösning. Jag lärde mig supermycket och hade ett bra samarbete med mina projektkompisar.

/Aleks

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.