Hoppa till innehåll

Berätta istället hur nöjd du är – med IT

Jag sitter på ett av de få tåg som går mellan Uppsala och Stockholm. Normalt går det åtta till tio tåg i timmen, men nu verkar det gå halvannan timme mellan varje tåg. Frusna växlar, obehöriga på spåren eller växel- och signalfel har vi hört förr, men numera har en ny typ av felkälla blivit inne.

SJ:s presschef hänvisade i höstas till ett systembyte som skulle leda till 300 inställda avgångar under de kommande två (!) veckorna. Två månader senare är det fortfarande kraftiga störningar men nu hör man inte längre så mycket om den dåliga beställningen av det nya bemanningssystemet hos SJ. Men jag överhör en uppretad diskussion mellan två konduktörer på plattformen i Stockholm och det framgår

att personalplaneringsproblemen tydligen kvarstår. Man försöker helt enkelt lösa problemen utan systemet.

Min reflektion är att man inte gärna talar öppet om bristerna i IT-systemet, för att resenärerna inte har så stor förståelse för vilken viktig infrastruktur IT är för att verksamheten överhuvudtaget ska kunna rulla. Man accepterar om en olycka skett, om pandemin leder till personalbrist eller rena tekniska problem, men IT ska fungera prickfritt.

Apropå det. För några år sedan satt jag på ett inrikesflyg till norra Sverige. Efter att säkerhetsbältena hade spänts fast informerades passagerarna om att vi skulle bli stående på startbanan på grund av ett ”fel på datan”. Frustrationen bland resenärerna var stor, men rätt vad det var började planet rulla och takeoff närmade sig.

En glad pilot informerade i högtalarna att de hade fixat problemet. Han sa att nu hade man löst problemet, man hade helt enkelt tryck ctrl-alt-delete och startat om hela skiten och ”off we go”. Flera passagerare skruvade på sig och kände att man helst skulle ville välja ett annat färdsätt, men då var det för sent. Jag nämnde denna incident för en god vän som är pilot och han svarade bara ”vilka idioter, det brukar ju bara vara att dunka datorn lite i sidan så brukar det lösa sig”.

IT-systemen är av avgörande betydelse för att i princip all verksamhet ska kunna fungera. Vi förväntar oss och tar det för givet att alla system ska fungera klanderfritt, men det är först när det inte fungerar som vi blir upprörda. Vi gläds inte åt all den IT som varje dag snurrar för att våra verksamheter ska kunna fungera.

Jag vände mig en gång till en av de utvecklare som arbetar just för att allt ska fungera bara för att tala om vilket fantastiskt jobb de gör och hur glad jag är över de IT-system som dagligen hjälper mig i mitt arbete och på min fritid. Han svarade att det var första gången under hela hans yrkesliv som någon hade kommit med positiv återkoppling.

Min uppmaning är därför: Tala om för din IT-stödspersonal hur nöjd du är med den hjälp du får, med de system som dagligen gör ditt arbete möjligt.