Skip to main content
To KTH's start page

Aktivera multifaktorautentisering (MFA)

Från och med hösten 2025 inför KTH multifaktorautentisering (MFA) för alla KTH-konton. Här hittar du instruktioner om hur du aktiverar MFA för ditt KTH-konto.

Behöver du hjälp?

Om du behöver hjälp med MFA för ditt KTH-konto kan du Contact IT-Support .

För att skydda ditt KTH-konto behöver du använda en app för att bekräfta vem du är när du loggar in i KTH:s tjänster. Du gör detta via multifaktorautentisering (MFA). Det innebär att du loggar in i två steg: med hjälp av ditt användarnamn och lösenord, samt med godkännande via en app i din telefon. 

Aktivera MFA

Aktiveringen av MFA behöver du bara göra en gång. Efter aktiveringen loggar du enkelt in med ditt lösenord och verifiering via din mobiltelefon.

När du ska aktivera MFA behöver du ha tillgång till dator och mobiltelefon samtidigt.

Klicka på rubrikerna nedan och följ instruktionerna steg för steg.

Viktigt när du byter mobiltelefon

Har du en ny mobiltelefon? Om du har MFA aktiverat på en annan mobiltelefon sedan tidigare behöver du lägga till MFA på din nya telefon innan du raderar eller återställer din gamla telefon.

För att lägga till MFA på en annan telefon följer du samma guide som ovan. Skillnaden är att i "Steg 2: Logga in med ditt KTH-konto" behöver du godkänna inloggningen med hjälp av den mobiltelefon du har MFA aktiverat på.

Om du raderat/återställt eller tappat bort din gamla telefon utan att först aktivera MFA på din nya telefon, behöver du Contact IT-Support .

Frågor och svar om MFA

Har du någon fråga om MFA som du inte fått svar på? Vänligen se Vanliga frågor och svar om Microsoft Authenticator (support.microsoft.com) .