Disputation av Matej Cebecauer den 9 december 2021

Erik Jenelius, Matej Cebecauer, Wilco Burghout
Publicerad 2021-11-22

Grattis till Matej Cebecauer för en lyckad disputation om "Enhancing Short-Term Traffic Prediction for Large-Scale Transport Networks by Spatio-Temporal Clustering"

Tid: To 2021-12-09 kl 13.00

Plats: F3, Lindstedtsvägen 26, Stockholm

Videolänk: https://kth-se.zoom.us/j/66844011086

Språk: Engelska

Ämnesområde: Transportvetenskap, Transportsystem

Respondent: Matej Cebecauer , Transportplanering, Urban mobility group

Opponent: Professor Francisco Camara Pereira, DTU Technical University of Denmark

Handledare: Docent Erik Jenelius, Centrum för transportstudier, CTS, Transportplanering; Dr. Wilco Burghout, Transportplanering

Trängsel i storstäderna leder till extra restid, buller, luftföroreningar, koldioxidutsläpp med mera. Transporter är en av de främsta erkända bidragsgivarna till global uppvärmning och klimatförändringar, som får allt större uppmärksamhet från myndigheter och samhällen runt om i världen. Bättre utnyttjande av befintliga resurser genom intelligenta transportsystem (ITS) och digital teknik identifieras av Europeiska kommissionen som teknik med en enorm potential att minska ovanstående negativa effekter kopplade till stora trafikvolymer i stadsområden.

Huvudfokus i detta arbete ligger påkortsiktiga trafikprognoser, som är ett viktigt verktyg inom ITS. I kombination med informationsförsörjning möjliggör de proaktiva beslut för att minska omfattningen av trafikstockningar som uppstår regelbundet eller orsakas av incidenter. Det viktigaste bidraget i detta arbete är att utveckla ett metodologiskt ramverk och bevisa dess förbättrande effekter påkortsiktiga prognoser för storskaliga transportnät. Det förväntas bidra till mer robusta och exakta prognoser av ITS i trafikledningscentraler.

Läs mer om disputationen här !