Betydelsen av mineraler från dricksvatten

Published Aug 18, 2022

Vilket problem löser forskningen?

Under försurningseran på 1960-70-talen blev mjukt och minerallöst vatten ännu mjukare. I en studie samlades brunnsvatten och hår in för analys. Resultaten indikerade att kalcium lätt tas upp från vatten och därmed kan vara en viktig källa för mineraler. Mellan 1956 och 2005 gjordes hundratals studier där man jämförde människors hälsa i områden med mineralrika vatten med boende i områden med mineralfattiga vatten. Man undersökte speciellt hjärta- och kärlsjukdomar, men även diabetes, osteoporos och cancer. Nästan samtliga studier visade att de som drack hårt och mineralrikt vatten, speciellt med mycket kalcium och magnesium, hade bättre hälsa.

Nu dricker miljontals människor avsaltat vatten, som i bästa fall är re-mineraliserat. Den allt vanligare förekomsten av avsaltat dricksvatten förväntas försämra den allmänna hälsan, vilket förutom ren våda för människor även får ekonomiska konsekvenser då sjukhusvistelser och bruket av mediciner väntas öka. De hälsomässiga och ekonomiska konsekvenserna har senast visats i ett examensarbete utfört på KTH under våren 2022 av Virginia Rahmani, vid Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad. Bland annat refererar Virgina Rahmani till en dansk studie där man förväntas få 20% mer hjärt- och kärlsjukdomar om man blandar Köpenhamns mineralrika vatten med 50 % avsaltat.

Vad är lösningen?

I boken ”Drinking Water Minerals and Mineral Balance: Importance, Health Significance, Safety Precautions” av Ingegerd Rosborg och Frantisek Kozisek, föreslås intervaller för samtliga drygt 20 essentiella mineralerna, eftersom ”för lite och för mycket skämmer allt”. Halterna som föreslås är Ca (Kalcium): 30-80 mg/l, Mg (Magnesium): 10-50 mg/l och HCO3 (Bikarbonat, vår viktigaste pH-buffert): 100-300 mg/l. Boken är flitigt använd i samband med FN:s miljömål.

Tabell över mineraler.

Allt avsaltat vatten bör re-mineraliseras av vattenproducenten till åtminstone de lägsta halterna i de föreslagna intervallen. Det görs genom att tillsätta CaCO3, dolomitkalk eller annat Ca-salt. Om så sker minskar risken för negativa hälsoeffekter av att dricka avsaltat vatten. I det fall ett mineralrikt vatten finns, som användes före avsaltat vatten introducerades, ska det tillhandahållas för beredning av dryck och mat samt helst dusch, eftersom mineralrikt vatten även är bra för huden.

Vad behövs för att implementera den på marknaden?

För att forskningen ska bli känd hos allmänheten och samhällets institutioner och myndigheter bör alla få tillgång till resultaten för att kunna bedöma och inse vidden av deras betydelse. Myndigheterna bör bestämma lägsta accepterade halter för såväl Ca, som Mg och HCO3, för att minska risken för ökade hälsoproblem.

Ingegerd Rosborg