COASTAL

ett samarbete för integration mellan kust och hav

Beskriv bakgrunden till projektet!

COASTAL är ett unikt EU-samarbete för forskning om kustområden i sex olika länder Sverige, Belgien, Frankrike, Spanien, Grekland och Rumänien. Lokal expertkunskap kombineras i en medskapande process som engagerar företagare, förvaltningar och vetenskapliga experter för att:

• länka och stödja framtagning av strategier för en hållbar utveckling i kustområdena i samverkan med landsbygd och städer

• arbeta tillsammans för att hitta sätt att minska övergödning och förorening av kust och hav, såväl som av sjöar, vattendrag och grundvatten

Vad handlar projektet om och hur kan det användas?

Projektet syftar till att skapa långsiktiga relationer och dela kunskap som kan leda till en hållbar utveckling av kustområden genom färdplaner och policylösningar som enkelt kan uppdateras i de modeller som tagits fram.

Vad är resultaten av projektet och hur är det viktigt för samhället?

COASTAL bidrar till integrerad planering och synergi i utvecklingsåtgärder mellan land, kust och hav i sex fallstudieregioner och hela EU. En online-plattform tas fram för kunskapsutbyte om samspelet mellan land, kust och hav med konkreta exempel och verktyg för att stödja samarbete för hållbar utveckling.

Har forskningen skett i samverkan med andra parter?

Projektet engagerar aktörer och intressenter på alla nivåer genom att kombinera lokal kunskap och vetenskaplig expertis i en medskapandeprocess. Lokala aktörer och experter deltar i samarbetsövningar för att analysera problem, de bakomliggande orsakerna, föreslå och diskutera lösningar samt validera och tolka effekterna av simulerade affärs- och policybeslut.

Kontakt

Gia Destouni, professor i hydrologi och vattenresurser vid Institutionen för naturgeografi, Stockholms universitet. Gia är ledamot av Kungliga Vetenskapsakademin och en av landets mest meriterade hydrologer.
georgia.destouni@natgeo.su.se