iWater

Digital övervakning av stadens vattenkvalitet

Beskriv bakgrunden till projektet!

Projektet iWater syftar till att säkra vår viktigaste naturtillgång, vatten!
Projektets mål var att utveckla AI-baserade analysmetoder för digital övervakning av vatten samt utvärdera hur digital miljöövervakning kan nyttjas för att öka medborgarengagemang gällande vattenrelaterade frågor.

Vad handlar projektet om?

Från mätningar, via kunskapsutbyte till tillämpningar har projektet tagit några steg närmare nästa generations teknik och kopplat den till relevant tvärvetenskaplig forskning, utifrån den växande stadens behov och utmaningar.
Inom iWater har två olika sensorer testats, en som mäter pH, temperatur, salinitet och konduktivitet samt en som indikerar bakterieförekomst. Med sensorerna har realtidsmätningar utförts i Mälaren utanför Lovö vattenverk samt vid olika punkter inom dricksvattennätet. Sensorerna har kopplats till en framtagen IoT-plattform kallad “iWater Data Pipe”, ett system där data kan hämtas, lagras, bearbetas, analyseras och visualiseras.

Vad är resultaten av projektet och hur är det viktigt för samhället?

Via seminarier och workshops har kunskap om framgångsfaktorer och potentiella tillämpningar kunnat identifieras. Genom en ökad förståelse för tekniska krav och möjligheter att använda sensorer har möjliga användningsområden och behov utvärderats. Projektet har resulterat i en ökad kännedom om tekniska lösningar, säkerhetsfrågor samt framtida möjligheter med olika lösningar för att säkra vårt dricksvatten.

Hur kan projektet användas?

Projektet har tagit några steg närmare nästa generations teknik och kopplat den till relevant tvärvetenskaplig forskning, utifrån den växande stadens behov och utmaningar.

Har forskningen skett i samverkan med andra parter?

Projektgruppen har utgjorts av Ericsson, Telia, Stockholms stads Miljöförvaltning, Stockholm Vatten och Avfall, Stockholms universitet, Kungliga Tekniska Högskolan (KTH), och Linköpings universitet.

Kontakt

Gia Destouni, professor i hydrologi och vattenresurser vid Institutionen för naturgeografi, Stockholms universitet. Gia är ledamot av Kungliga Vetenskapsakademin och en av landets mest meriterade hydrologer. georgia.destouni@natgeo.su.se