UNITE.H2020-projektet lämnar över stafettpinnen till det nya initiativet Unite.Widening

Tre personer som sitter på en scen
Publicerad 2024-03-08

Den första fasen av projektet UNITE.H2020, som finansieras av Horizon2020-programmet, samordnas av Politecnico di Torino och skapades i syfte att planera framtiden för forsknings- och innovationssamarbete, har nått sitt slut.

Syftet med projektet var att utveckla en gemensam, integrerad och långsiktig FoI-strategi i synergi med utbildningsdimensionen av Unite!, genom att organisera pilotinitiativ inom olika områden för att utveckla nya sätt för forskningssamarbete och därmed främja den institutionella samverkan mellan allianspartnerna.

De sju partneruniversiteten - Politecnico di Torino (Italien), TU Darmstadt (Tyskland), Aalto-universitetet (Finland), Grenoble Institute of Technology (Frankrike), KTH (Sverige), Universidade de Lisboa (Portugal) och Universitat Politècnica de Catalunya (Spanien) - har utvecklat en gemensam Unite! agenda för FoI och genomfört pilotaktiviteter för att utveckla nya samarbetsformer som kan främja transformation på institutionell nivå.

Läs mer om H2020 och Widening på Unite!:s webbplats  (på engelska)