Under kursen kommer vi att studera feministiska teorier med tillämpningar inom arkitekturområdet och rumsliga kritiska praktiker. Kursen är upplagd i seminarie- och workshopform och struktureras efter ett urval nyckeltexter och nyckelförfattare.
AD241V Arkitektur och genus: fördjupning 7,5 hp
Kursen syftar till att genom fördjupade studier av feministisk teori med tillämpningar inom arkitekturområdet utveckla verktyg till feministiska tolkningar av arkitektur och i förlängningen skapa ny arkitektur. Efter kursens genomförande ska studenten uppnått en grundläggande orientering i feministiska teorier, gestaltnings- och skrivpraktiker inom arkitekturområdet, samt inlett utvecklingen av ett eget förhållningssätt till feministiska praktiker inom arkitekturområdet och relaterade rumsliga praxis.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen syftar till att genom fördjupade studier av feministisk teori med tillämpningar inom arkitekturområdet utveckla verktyg till feministiska tolkningar av arkitektur och i förlängningen skapa ny arkitektur. Efter kursens genomförande ska studenten uppnått en grundläggande orientering i feministiska teorier, gestaltnings- och skrivpraktiker inom arkitekturområdet, samt inlett utvecklingen av ett eget förhållningssätt till feministiska praktiker inom arkitekturområdet och relaterade rumsliga praktiker.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
60 hp högskolestudier
Dokumenterade kunskaper i Engelska B/ Engelska 6 eller motsvarande
Rekommenderade förkunskaper
Kursdeltagare förväntas ha en god förkunskap inom rumsliga gestaltningspraktiker. Dessa kan ha förvärvats genom studier inom tex arkitektur, fysisk planering, samtidskonst och/eller motsvarande yrkeserfarenhet.
Utrustning
Kurslitteratur
Jane Rendell et.al.: Gender Space Architecture: An interdisciplinary introduction, Routledge 2000
Lori A. Brown: Feminist Practices - Interdiciplinary approaches to women in architecture, Ashgate 2011
Additional readings will be announced at the beginning of the course.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Föreläsningar och seminarier, 5,0 hp, betygsskala: P, F
- MOM2 - Övningsuppgift, 2,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Kursen består av två moment. För godkänt på hela kursen krävs att båda momenten är godkända, samt 70% närvaro på all schemalagd undervisning.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.