I kursen tränas studentens förmåga att bidra till en hållbar samhällsutveckling med kunskap och färdigheter knutna till det egna avhandlingsområdet. Ämnen och begrepp som tas upp på kursen inkluderar:
- FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG) och Agenda 2030
- Klimatförändringar
- Global kompetens och globalt medborgarskap
- Social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet
- Social rättvisa och kön
- Cirkulär ekonomi
- Planetens gränser
- Industriell transformation
- Hållbara energisystem
- Hållbara transportsystem
- Hållbar produktion och konsumtion
- Artificiell intelligens och digitalisering
- Metoder för utvärdering av hållbarhetsaspekter
- Utbildning för hållbar utveckling som del av forskarutbildningen
Kursen fokuserar på de viktigaste länkarna mellan studentens forskningsområde och egna forskningsprojekt och hållbar utveckling, och syftar till att ge studenten verktyg att utvärdera och utforma forskning, projekt och policyer utifrån olika hållbarhetsperspektiv.
Efter godkänd kurs ska kursdeltagarna kunna:
- Redogöra för olika tolkningar av hållbarhet och hållbar utveckling i relation till de viktigaste internationella överenskommelserna inom området
- Redogöra för relevanta utmaningar för hållbar utveckling i relation till specifika forskningsområden
- Kritiskt reflekterande redogöra för hur studentens eget forskningsfält förhåller sig till Agenda 2030 och FN:s globala mål för hållbar utveckling
- Kartlägga, förklara och utvärdera hur studentens egen forskning relaterar till hållbarhetsparadigm och kontextualisera detta i termer av synergier och avvägningar med hållbarhetsmålen
- Presentera en personlig plan för att stärka eller ytterligare integrera hållbarhetsaspekter i det egna avhandlingsämnet