Säkerhet och risk; person- och maskinsäkerhet; metoder för riskanalys och riskhantering; människa-teknik-organisation; regelverk: lagstiftning, standarder.
HN2008 Säkerhetsstrategier 7,5 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter fullgjord kurs skall studenterna kunna:
- redogöra för ett MTO (människa-teknik-organisation) perspektiv vilket inkluderar individ såväl som systemperspektiv och samspel med teknik på en arbetsplats
- analysera säkerhetsrisker inom arbetslivet utifrån ett MTO (människa-teknik-organisation) perspektiv
- beskriva och påvisa förekomst av säkerhetsrisker
- föreslå åtgärder eller själv åtgärda dessa säkerhetsrisker inom arbetslivet
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Godkänd examen på grundnivå som omfattar minst 180 högskolepoäng, inom teknisk eller naturvetenskalig fakultet eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Böcker, kapitel:
Risker i tekniska system: Grimvall, Jacobsson och Thedéen. Studentlitteratur, LUND (2003)
Kompendie med utdrag ur James ReasonsOrganizational accidentsoch ett appendix av Harms-RingdahlRiskanalys i MTO perspektiv.INDEKS studentexpedition, KTH
Arbete och teknik på människans villkor: Bohgard m.fl. 2008, PREVENT. Främst från sektionen Information och interaktion i tekniska system, kapitel 7 och 8 men även hänvisning till övriga sektioner.
Vilken betydelse har mätetal för ledarskapet i en teamorganiserad verksamhet?Mattias Elg, kapitel 6 i Mot ett förändrat ledarskap? Ellström och Kock (red), Studentlitteratur, 2009
Artiklar (delas ut)
The concept of human errors: Is it useful for the design of safe systems in health care?Jens Rasmussen in Vincent, Ch., and deMoll, B. (Eds.) (1999): Risk and Safety in Medicine. London Elsevier
Can focus on safety culture become an excuse for not rethinking design of technology?Rollenhagen, 2010, artikel I Safety Science 48 (268-278).
Rapporter handböcker (finns digitalt alt delas ut):
Riskanalys och Händelseanalys-Handbok för patientsäkerhetsarbete: Socialstyrelsen, 2009
Att bygga säkerhet: Törner, Pousette och Larsson. Göteborgs universitet, 2008
Developing process safety indicators - step-by step guide;av Health and Safety Executive (HSE), UK, 2006
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektarbete, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningar, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN2 - Övningar, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Godkänd tentamen (TEN1, 3 hp) Betygsskala A-F
Övningar (ÖVN1, 2 hp) Betygsskala P/F
Projekt (PRO1, 2,5 hp) Betygsskala A-F
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.