- historik och analys: elektroakustisk musik och datormusik
- musikakustik: digitalt ljud, syntes, sampling, filter, hörsel, psykoakustik
- verktyg: ljudredigering, syntes, sampling, mixning, komposition, klangregi
- gästföreläsare: seminarier med aktiva kompositörer
II1352 Datormusik 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan II1352 (VT 2010–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Att använda datorer vid musikskapande är i dag mycket vanligt i alla musikgenrer.
Kursen avser att ge introduktion till datormusik avseende historik, akustik, komposition, verktyg och
hantverk.
Efter fullgjord kurs skall deltagare kunna:
- använda verktyg för musikskapande: ljudsyntes, sampling, ljudredigering och mixning
- använda kunskaper om historik och datorkompositionstekniker vid musikskapande
- utföra enklare analys av datormusikaliska verk
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet (avslutad gymnasieutbildning el motsv inkl svenska och engelska) krävs.
Kurslitteratur
Webb-material
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektarbete, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Projektarbete bestående av ljudredigeringsetyd och komposition av ett verk för examenskonsert.
Betyg: P/F. För betyget P krävs genomförda projektarbeten.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.