- historik och analys: elektroakustisk musik och datormusik
- musikakustik: digitalt ljud, syntes, sampling, filter, hörsel, psykoakustik
- verktyg: ljudredigering, syntes, sampling, mixning, komposition, klangregi
- gästföreläsare: seminarier med aktiva kompositörer
II1352 Datormusik 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2000
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Att använda datorer vid musikskapande är i dag mycket vanligt i alla musikgenrer.
Kursen avser att ge introduktion till datormusik avseende historik, akustik, komposition, verktyg och
hantverk.
Efter fullgjord kurs skall deltagare kunna:
- använda verktyg för musikskapande: ljudsyntes, sampling, ljudredigering och mixning
- använda kunskaper om historik och datorkompositionstekniker vid musikskapande
- utföra enklare analys av datormusikaliska verk
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet (avslutad gymnasieutbildning el motsv inkl svenska och engelska) krävs.
Rekommenderade förkunskaper
Musikaliska färdigheter och datorintresse.
Utrustning
Skolan erbjuder, i laborationssal, några datorer utrustade med adekvat programvara och ljudkort.De studerande medtager egna hörlurar.
De flesta momenten kan även utföras på egna datorer med nedladdningsbar fri programvara.
Kurslitteratur
Webb-material
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektarbete, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Projektarbete bestående av ljudredigeringsetyd och komposition av ett verk för examenskonsert.
Betyg: P/F. För betyget P krävs genomförda projektarbeten.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.