Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LS1800 Kommunikativa och multikulturella färdigheter i internationella samarbeten för hållbar utveckling 5,0 hp

I denna kurs kommer du att träna dina kommunikativa och flerspråkiga färdigheter genom att samarbeta med studenter från olika discipliner, länder och kulturer.

I mindre grupper kommer ni att reflektera kring frågeställningar relaterade till hållbarhet och tillsammans komma fram till att utveckla lösningar som kommer att presenteras i slutet på kursen.

Du kommer också att träna din interkulturella kompetens genom att samarbeta i internationella grupper.

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-08-26 fristående studerande

Anmälningskod

10198

Rubriker med innehåll från kursplan LS1800 (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen är ett samarbete mellan flera lärosäten i olika länder. Studenterna arbetar i internationella och tvärvetenskapliga team kring en fråga relaterad till hållbarhet. De väljer själva en frågeställning och arbetar fram en lösning. Arbetet kommer främst att organiseras av studenterna själva, med stöd och ledning av läraren. Några sessioner är schemalagda och huvuddelen av arbetet kommer att utföras självständigt eller inom grupper. De olika etapperna/momenten i kursen är: identifiera en frågeställning, samarbeta kring en lösning, presentera lösningen.

Studenterna tränar kommunikativa färdigheter som att diskutera, argumentera, och presentera. De tränar också den multikulturella kompetensen genom att samarbeta i internationella grupper.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Samarbeta effektivt inom transnationella team, utnyttja styrkorna hos olika teammedlemmar och bidra effektivt till teamets mål.
  • Identifiera och definiera problem och möjligheter relaterade till hållbar utveckling.
  • Effektivt kommunicera komplexa idéer och lösningar i skrift och i tal, använda lämpligt språk och språkregister.
  • Visa kulturell medvetenhet och kompetens genom att förstå och respektera kulturella skillnader inom transnationella team.
  • Ta initiativ i sin inlärningsprocess, sätta mål, hantera sin tid och söka resurser självständigt.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Minst B2-nivå enligt CEFR i engelska och minst B1 nivå i ett av följande språk: franska, tyska spanska, svenska

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgifter, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarier, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • ÖVN1 - Laboration, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Nathalie Kirchmeyer (nki@kth.se)