1. Innovationsstrategi
2. Innovationers källor
3. Företagets öppenhet
4. Hinder för innovation
5. Sociala strukturer för innovationer skapade utanför företag
Varje del av kursen kommer att innehålla teori och ny forskning i kombination med övningar för att analysera innovation och innovationsprocesser i organisationer.
Denna kurs inleds med en diskussion om vad innovation är och hur innovation förhåller sig till entreprenörskap. På detta sätt kommer vi också att diskutera lärandemålen för kursen och hur dessa ska uppnås. Till exempel vilka kunskaper kan förväntas läras och när kan dessa användas, och hur dessa kunskaper arbetar inom ramen för din framtida yrken som företagare, experter, utvecklare, chefer och så vidare.
I slutet av kursen skall studenten kunna:
- Förstå den historiska utveckling av företagsinnovationsstrategi och hur internet påverkar innovationsstrategi.
- Förstå hur och varför innovationer uppstår i olika sektorer av ekonomin.
- Analysera olika metoder för innovation och vilka resultat som kan förväntas.
- Förstå hur innovationsgemenskaper fungerar.
- Utveckla färdigheter för att hantera en FoU-process utanför ett företag, t.ex. ledande-användare metod eller hur man driver en innovationsgemenskap.
Under kursen så kommer även dina kunskaper om verkliga fall att öka, som tex om Procter & Gamble "Connect + Develop".