Kursen behandlar utvecklingen och ledningen av företagande inom bioteknologi med ett fokus på kommersialiseringen av upptäckter och idéer. Kursen är indelad i fyra huvudområden:
- Innovationer och entreprenörskap
- Lagar och föreskrifter
- Finans
- Strategi
Kursen består av seminarier baserade på praktiska och teoretiska aspekter av olika steg inom affärsuteckling samt grupp-projekt som presenteras skriftligt i en rapport och genom en muntlig presentation.
Under seminarierna möter studenterna nationella och internationella praktiker och forskare från industrin och akademin. Praktikerna presenterar specifika erfarenheter av att starta och driva kunskapsintensiva företag eller erfarenheter om strategier inom det finansiella, juridiska, politiska eller företagande området. Forskare inom sociologi eller företagskunskap ger en bredare orientering om akademiska upptäckter, nyföretagande, riskkapital och företagsutveckling.
I grupp-projekten och case-studier samarbetar studenter från olika universitet inom ett specifikt ämne från ett av huvudområdena i kursen.
Målet med kursen är att öka deltagarnas förståelse för de dynamiska utmaningarna Kursens lärandemål kan delas upp i två delar; i) Biotech-industri med finans, strategi, lagar och föreskrifter samt ii) Entreprenörskap och innovation. Efter avslutad kurs kommer ska studenterna att kunna:
Biotech-industri
- uttrycka förståelse för företagande inom biotech-området
- förstå och visa på kunskap om utveckling av företagande och ledarskap inom biotech
- argumentera för fördelar och nackdelar med offentlig och privat finansiering av tillväxtföretag
- förmedla baskunskaperna inom strategi och verktyg för forskningsbaserade företag (affärsplan, samarbete mellan stora och små företag, företagsintelligens, styrelserollen, personaladministration etc)
- demonstrera övergripande teoretisk kunskap inom juridiska och regulatoriska strukturer för forskningsbaserade företag (lagar för bolag inom EU och US, patentlagar, reglerande myndigheter)
- integrera specifika kunskaper om entreprenörskap i ett tidigt skede och behandla komplexiteten inom områden som marknad och immaterialrätt (exempelvis patent), målproduktprofil, affärsplan och budgetering
Entreprenörskap och innovation
- förstå och visa på hur upptäckter och innovationer kan kommersialiseras
- analysera, tydligt förmedla och diskutera entreprenörskap i ett större sammanhang med både specialister och ickespecialister
- använda sin förståelse och kunskap om grundläggande innovation och entreprenörskap i ett vidare perspektiv och relatera till det egna studieområdet
- använda sin nya kunskap och enskilt fördjupa sig mer inom området innovation och entreprenörskap
- visa på förståelse av innovationskluster
- uttrycka kunskap rörande universitetens roll i innovationssystemen