- Yt-, kurv- och solidmodellering med tyngdpunkt på ytmodellering
- Strukturerad modelleringsmetodik och problemlösning i konstruktion och utveckling
- Hantering av lager funktioner i grafiska applikationer
- Framtagning av produktidéer med stöd av digitala modeller
- Bildbehandling för skärm och tryck
- Grafisk design och formgivning genom yt-modellering
- Ljussättning, texturer och rendering av digitala modeller och yt-modeller
ML2202 Datorbaserade designverktyg, fortsättningskurs 7,5 hp
Kursens övergripande mål är att ge kunskap om att på ett strukturerat sätt använda olika typer av datorbaserade designverktyg för att med högre kvalitet stödja designprocessen från idé till fysisk modell.
Kursen skall även ge en beskriving av hur man presentera lösningarna på ett smakfullt och övertygande sätt.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- identifiera begränsningar och möjligheter med de programvaror som används i kursen
- utifrån en produkts geometri, funktion och eventuella hänsyn till tillverkning identifiera och tillämpa lämplig modelleringsstrategi samt välja och använda lämplig programvara för modellering
- framställa digitalt och tryckt presentationsmaterial baserat på digitala modeller och med de programvaror som används i kursen
- med utgångspunkt från digitala modeller framställa produktidéer
- på ett tydligt och övertygande sätt muntligt, skriftligt och med hjälp av erforderliga fysiska modeller presentera/redovisa problem och lösningar till dessa
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Godkänt betyg i ML1212 eller motsvarande
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Egenproducerat material används samt programvarornas on-linedokumentation. Programvaran och utbildningsmaterial från programvaruleverantören är på engelska.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INLA - Individuella datorövningar, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- INLB - Större datorövning, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
- INLA - Individuella datorövningar
- INLB - Större datorövning
Aktiviterna som ingår i INLA och INLB och betygskriterier som används i examination förmedlas vid kursstart
Kursens slutbetyg är beräknad från betyg i INLA (60%) och INLB (40%).
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.