Nytt mjukt exoskelett för ankeln

Intervju med Xiaochen Zhang

Picture of Xiaochen Zhang
Publicerad 2024-04-24

Vi pratade med Xiaochen Zhang, doktorand vid forskargruppen KTH Moveability om hans arbete på Promobilia Moveability Lab. Xiaochen Zhang har precis lagt fram sin licentiatavhandling på KTH.

Hej Xiaochen Zhang! Vad handlar din licentiatavhandling om?

– Den introducerar utformningen av ett nytt mjukt exoskelett för fotleden som kan hjälpa både så kallad droppfot och innåtvridning av foten. Den introducerar också ett nytt multi-objektivt Human-in-the-Loop-optimeringsprotokoll som syftar till att maximera de olika hjälpmedelseffekterna samtidigt.

Länk till avhandlingen här . (Design och optimering av kontrollparametrar för ett exoskelett med mjuk fotled för personer med droppfot och överdriven inversion).

Vilka fördelar och bidrag till hälsa, sjukvård och personer med motorisk funktionsnedsättning kan din forskning bidra till?

– Vårt exoskelett är utformat för att hjälpa personer med droppfot som orsakats av stroke eller andra neurologiska skador. Vi hoppas att det ska kunna förbättra deras säkerhet när de går genom att minska risken för att snubbla och falla och därmed förbättra deras rörlighet och livskvalitet.

Vad är nästa steg för dig nu?

– Nästa steg för mig är att försvara min doktorsexamen, förmodligen nu i oktober eller november. Därefter kommer jag att försöka stanna kvar i den akademiska världen, förmodligen som postdoktor, och fortsätta göra liknande saker inom samma område.

Kan du berätta lite om din bakgrund?

– Innan jag kom till Sverige arbetade jag med frågor relaterat till maskinteknik vid Jilin University i Changchun, Kina. Detta universitet är känt för sin fordonsteknik och staden kallas ibland för ”Kinas Detroit”. Ämnet för mitt masterprojekt är hur det är möjligt att utforma och optimera hydropneumatiska fjädringssystem för tunga fordon.