Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ML1607 Ellära och styrteknik 6.0 hp

Kurs-PM HT 2023-50066

Version 1 – 2023-08-21 08:13:44

Kursomgång

TIIPS (Startdatum 2023-08-28, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Produktionsutveckling Södertälje

Kurs-PM HT 2023

Presentation av kursen

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2023

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

•    Likspänning - Likström
•    Växelspänning – Växelström
•    Trefas
•    Elmaskiner
•    Sensorer
•    OP-förstärkare
•    Digitala kretsar
•    GRAFCET
•    Enkla styrsystem, PLC och mikrocontrollers

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

•    Beräkna och mäta elektriska storheter i lik- och växelströmskretsar
•    Realisera lösningar på styrtekniska problem med hjälp av PLC och mikroprocessor

Detaljplanering

Allt material som behövs för kursen finns i digital form på Canvas.

På kursmoments M0  introduktionssida finns länkar till hela läroböcker, både teoriboken och övningsboken.

På respektive modulens introduktionssida finns länkar till:

- de kapitel som ingår i kursen (både teoridelen och övningsdelen) samt Power Point från tidigare kursomgångar

- videoklipp - föreläsningar som är grund till seminariediskussioner

- övningsmaterial ur kurslitteratur bearbetad och anpassad till Möbius courseware

- VIL - Valfria Interaktiva Lektioner

- VIRS - Valfria Interaktiva RäkneStuga

- laborationshandledningar och laborationsövningar

Övningsuppgifter (redovisningar i schemat) - gamla tentafrågor

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

"Elektroteknik" och "Elektroteknik Övningsbok", KTH, Institutionen för Maskinkonstruktion, avd. för mekatronik.
Boken kommer att finnas tillgänglig som pdf, och kommer också att säljas i receptionen.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgifter och kontrollskrivning, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
  • LAB1 - Laborationer och övningar, 4,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

Kursens obligatoriska moment är laborationer, övningar och kontrollskrivning. Till varje laboration hör en övningsuppgift som är obligatorisk. Studiepoängen fördelas mellan de olika momenten enligt följande:

         

LAB1 (Laborationer och övningar, A-F) 4,5 hp

 

INL1 (Kontrollskrivning i datorsal, P/F) 1,5 hp

 

Totalt 6,0 hp

 

 

 

 

 

LAB1

Detta moment består av två delar, laborationer och övningar:

  • 6 st laborationer som bedöms med godkänt eller icke godkänt.
  • 6 st övningar (A-F). Antal poäng samlade genom övningar bestämmer betyget på LAB1.

Observera att laborationerna behöver vara godkända för att få ett godkänt betyg på hela momentet LAB1.

 

Laborationer

 

Under kursen ges 6 st stycken laborationer som samtliga måste vara godkända för att få godkänt på LAB1. Förberedande uppgifter rekommenderas inför varje laboration.

 

Laborationerna bedöms med bedöms med godkänt eller icke godkänt och examineras på plats i laborationssal. För godkänt på laborationer krävs deltagande i samtliga laborationer, grundläggande handhavande av utrustningen, samt godkända resultat med enklare förklaringar till resultaten i diskussion med labbhandledare. Laborationsinstruktioner samt förberedelseuppgifter finns i Canvas.

 

En möjlighet att ta igen enstaka missade laborationer ges i slutet på kursen, se schema. Kontrollera i Canvas att dina laborationer är rapporterade en vecka efter tentamen.

 

För mer information om laborationerna se under respektive modul i Canvas.

 

Övningar

 

Övningarna (Redovisning1, Redovisning2, Redovisning3, Redovisning4, Redovisning56, Redovisning78) är utformade för att stödja din inlärning i ämnet. Kursens moment bygger på varandra och förkunskaper till kommande moment är nödvändiga. Övningarna görs i datorsal på tider som framgår i schemat. Övningarna är obligatoriska och betygsgrundande. Varje övning kan ge maximalt 5 p.

 

Poänggränser för övningarna som tillhör momentet LAB1:

 

A 27,0 p – 30 p

B 24,0 p - 26,99 p

C 21,0 p - 23,99 p

D 18,0 p - 20,99 p

E 15,0 p- 17,99 p

Fx 14,00 p - 14,99 p  komplettering erbjuds till E

F <14,00 p

 

 

 

 

INL1 (kontrollskrivning i datorsal)

Betygsgränser för INL1:

 

2,5-5,0 p  P

0-2,49 p  F

 

 

Om betyget E eller högre redan har uppnåtts på övningsuppgifterna samt att varje enskild övningsuppgift har poängen 2,5 p eller mer behöver momentet INL1 inte göras. Betyget blir automatiskt P på detta moment. Men momentet får göras för att eventuellt höja betyget på momentet LAB1. Om godkänt resultat på INL1 uppnås, dvs P ( över 2,5 p), får den erhållna poängen ersätta poängen på den sämsta av de sex övningsuppgifterna och därmed eventuellt höja betyget på momentet LAB1.

 

Exempel 1:

En student erhåller följande poäng på de 6 övningsuppgifterna som ingår i LAB1:

Redovisning1                                           2,8

Redovisning2                                           2,6

Redovisning3                                           2,5

Redovisning4                                           2,9

Redovisning56                    2,6

Redovisning78                    3,1

Totalt                                                        16,5

 

Denna student får betyget E på momentet LAB1 och därmed automatiskt betyget P på momentet INL1 (totalpoängen ger betyget E samt att varje enskild övningsuppgift har 2,5 p eller högre). Studenten behöver alltså inte göra INL1. Om denna student ändå väljer att göra INL1 och där får P med 4,6 p så kan studenten byta ut poängen på övningsuppgiften Redovisning 3 och därmed få totalt 18,6 p vilket ger ett D i betyg på LAB1.

 

Exempel 2:

Om studenten i exempel 1 gör INL1 och istället får 2,4 p så kan studenten inte tillgodoräkna sig dessa poäng för att ersätta någon övningsuppgift. Detta eftersom studenten redan har minst 2,5 p på varje enskild övningsuppgift. Studenten behåller sitt betyg för LAB1, dvs E, och får därmed också fortfarande betyget P på momentet INL1.

 

Studenter som redan har godkänt betyg på LAB1 samt har minst 2,5 p på varje enskild övningsuppgift kan alltså aldrig förlora på att skriva INL1 och därmed inte heller sänka sitt betyg på LAB1 eller få F på INL1.

 

 

Exempel 3:

En student erhåller följande poäng på de 6 övningsuppgifterna som ingår i LAB1:

Redovisning1                                           3

Redovisning2                                           2

Redovisning3                                           2,5

Redovisning4                                           2,9

Redovisning56                    3

Redovisning78                    3,1

Totalt                                                       16,5

 

Denna student får betyget E på momentet LAB1 men har inte minst 2,5 p eller högre på varje enskild övningsuppgift. Studenten behöver alltså göra INL1. Om denna student gör INL1 och där får P med 3,6 p så kan studenten byta ut poängen på Redovisning 2 och därmed få totalt 18,1 p vilket ger ett D i betyg på LAB1.

 

 

Om betyget F fås på momentet LAB1 måste studenten också skriva INL1. Får studenten P på detta moment kan studenten på samma sätt också tillgodoräkna sig denna poäng för att ersätta den sämsta poängen på någon av redovisningsuppgifterna.

 

 

Exempel 4:

En student erhåller följande poäng på de 6 övningsuppgifterna som ingår i LAB1:

Redovisning1                                           3

Redovisning2                                           2

Redovisning3                                           2,5

Redovisning4                                           2,9

Redovisning56                    3

Redovisning78                    0

Totalt                                                        13,4

 

Denna student behöver göra INL1 eftersom betyget på LAB1 blir ett F. Om denna student får 2,5 p på INL1 är studenten godkänd med P som betyg. Vidare kan studenten också ersätta Redovisning78 med 2,5 p och totalt då få 15,9 p på övningsuppgifterna i LAB1 vilket ger betyget E på detta moment.

 

Exempel 5:

Om studenten ovan erhåller 2,3 p på INL1 så fås betyget F på detta moment samt att de erhållna poängen på INL1 inte får tillgodoräknas på LAB1. Denna student får alltså F på både LAB1 och INL1.

 

 

Exempel 6:

En student erhåller följande poäng på de 6 övningsuppgifterna som ingår i LAB1:

Redovisning1                                           3

Redovisning2                                           2

Redovisning3                                           2,5

Redovisning4                                           2,9

Redovisning56                    3

Redovisning78                    1

Totalt                                                        14,4

 

Studenten får Fx på LAB1 och därmed möjlighet att komplettera detta moment till betyget E. Om kompletteringen blir godkänd fås betyget E på LAB1. Studenten behöver också göra INL1. Om denna student får minst 2,5 p på INL1 fås betyget P.  Studenten kan däremot inte använda poängen från INL1 till att ersätta någon enskild övningsuppgift.

 

Tentamenstid: 120 minuter normaltid och 180 minuter förlängd tid.

Hjälpmedel vid examinationer i datorsal (redovisningar och vid INL1): Miniräknare formelsamling (finns online i tentamen).

Övningshäften, labbinstruktioner, anteckningar etc är inte tillåtna.

Endast examinationsrummet i Canvas får användas under examinationen.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

Obligatoriskt innehåll saknas

Kursomgång

  • TIIPS HT 2023-50066

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Produktionsutveckling Södertälje

Kontakter