Kursen behandlar följande teman: tävlingsreglerna, deras bakgrund och framväxt; arkitekturkritik och teorier om kvalitet i arkitekttävlingar; arkitekttävlingens nyckelaktörer, skeden och organisation; arkitekttävlingens dokument (inbjudan, program, tävlingsförslag och juryutlåtande); juryns sammansättning, kompetenskraven på dess ledamöter samt deras ansvar i tävlingsprocessen; belysande exempel på genomförda tävlingar.
AD249V Att tävla i arkitektur och stadsbyggnad 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att förmedla kunskap om arkitekttävlingen, dess teori och praktik samt dess roll i samhällsbyggandet. I fokus står de tre nyckelaktörerna: arrangören, juryn och de tävlande. Efter genomförd kurs ska deltagarna:
- ha kännedom om arkitekttävlingen, dess historia och regelverk
- kunna tolka och analysera inbjudan, tävlingsprogram och tävlingsförslag
- förstå hur en jury bedömer tävlingsförslag och utser vinnare
- ha trängt in i några av tävlingsprocessens centrala kvalitetsfrågor genom en individuell övningsuppgift
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
60 hp högskolestudier inom arkitektur och samhällsbyggnad
Dokumenterade kunskaper i Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart/ To be announced at course start
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Föreläsningar och seminarier, 5,0 hp, betygsskala: P, F
- MOM2 - Övningsuppgift, 2,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
För godkänt på hela krävs att båda kursmomenten är godkända, samt 75% närvaro på all undervisning.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.