Denna kurs syftar till att ge studenter inblickar i hur risker produceras och kommuniceras via massmedia. Många fallstudier kommer att användas, där studenten uppmuntras att genom diskussion och reflektion förutse och bättre förstå riskutvecklingen inom det egna området och i samhället i stort.
AK2026 Risk, media och kontroverser 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2015
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- identifiera och beskriva de dominerande teorierna om riskperception, riskkommunikation och riskbedömning, samt beskriva massmedias roll i risksammanhang,
- exemplifiera hur olika riskbedömningar utförs och konsekvenserna av dem för samhället,
- tillämpa olika strategier för riskhantering och reflektera över styrkor och svagheter hos dessa,
- analysera och dekonstruera olika fall med hjälp av teorier som lärts ut under kursen,
- förutsäga och göra antaganden om framtida utvecklingar för att kunna förutse riskutvecklingar både inom studentens eget område och i samhället i stort.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
120 hp och engelskkunskaper motsvarande Engelska B från svenskt gymnasium.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
None.
Kurslitteratur
Preliminär lista:
- Beck, U (1992) Risk society: towards a new modernity, Sage Publications.
- Flynn, Slovic, Kunreuther (2001) Risk, Media and Stigma: Understanding public challenges to modern science and technology, Earthscan.
- Oreskes, N & Conway, E (2010) Merchants of doubt: how a handful of scientists obscured the truth on issues from tobacco smoke to global warming, Bloomsbury Publishing.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Fallpresentation, skriftlig och muntlig, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarier, 2,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationen består i en skriven rapport (8-10 sidor), en muntlig presentation och tillräcklig närvaro och aktivt deltagande vid föreläsningar och seminarier.
Denna kursplan är giltig till och med 2015-01-19. Undervisning på kursen upphör efter detta datum. Studenter som är antagna på kursen enligt denna eller föregående kursplan ges rätt att examineras enligt denna kursplan även då undervisningen har upphört, dock längst till och med 2015-06-13.
Övriga krav för slutbetyg
Närvaro, aktivt deltagande, muntlig presentation och skriftlig rapport.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.