Kursen ger en överblick över aktuell forskning inom några teknikdidaktiska områden, exempelvis: tekniska system, produktutveckling som undervisningsmetod, IKT-stöd, genus, attityder samt bedömning och betygsättning. Undervisningen är uppbyggd kring seminarier där aktuella artiklar diskuteras. Traditioner och strukturer för vetenskapligt informationsutbyte, med konferenser, tidskrifter, kollegial granskning (peer review) och liknande tas också upp.
LL107V Aktuell teknikdidaktisk forskning- översiktskurs 3,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2015
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Studenten skall efter genomgången kurs
- kunna redogöra för de huvudsakliga teman som studeras inom teknikdidaktisk forskning
- känna till vanliga metoder som används i teknikdidaktisk forskning
- ha kännedom om den teknikämnets historia i svensk skola
- kunna redogöra för den teknikdidaktiska forskningens bakgrund samt skillnader och likheter mot annanämnesdidaktik (exempelvis inom slöjd och naturorienterandeämnen)
- kunna redogöra för konferensers och tidskrifters roll för spridande av teknikdidaktiska forskningsresultat
- känna till vanliga system för kollegial granskning och kunna redogöra för deras för- och nackdelar
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Hagberg, Jan-Erik & Hultén, Magnus (2005). Skolans undervisning och elevers lärande i teknik - svensk forskning i internationell kontext. Stockholm: Vetenskapsrådet.
Jerkert, Jesper (2010). Peer review-systemet för vetenskaplig publicering.
Rasinen, Aki (2003). An analysis of the technology education curriculum of six countries. Journal of technology education 15(1).
Riis, Ulla (1996). Kan manäga ett skolämnet? - dragkampen om ett tekniken. I: Teknik i skolan av Ginner, Thomas & Mattsson, Gunilla (red). Lund: Studentlitteratur.
Aktuella vetenskapliga artiklar inom teknikdidaktik tillkommer.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Skriftlig inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
INL1 - Skriftlig inlämningsuppgift. Aktivt deltagande i seminarier.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Huvudsakligt undervisningsspråk är svenska, men såväl undervisningsinslag som kurslitteratur på engelska kommer att förekomma.