Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LL107V Aktuell teknikdidaktisk forskning- översiktskurs 3,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan LL107V (VT 2012–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen ger en överblick över aktuell forskning inom några teknikdidaktiska områden, exempelvis: tekniska system, produktutveckling som undervisningsmetod, IKT-stöd, genus, attityder samt bedömning och betygsättning. Undervisningen är uppbyggd kring seminarier där aktuella artiklar diskuteras. Traditioner och strukturer för vetenskapligt informationsutbyte, med konferenser, tidskrifter, kollegial granskning (peer review) och liknande tas också upp.

Lärandemål

Studenten skall efter genomgången kurs

- kunna redogöra för de huvudsakliga teman som studeras inom teknikdidaktisk forskning

- känna till vanliga metoder som används i teknikdidaktisk forskning

- ha kännedom om den teknikämnets historia i svensk skola

- kunna redogöra för den teknikdidaktiska forskningens bakgrund samt skillnader och likheter mot annanämnesdidaktik (exempelvis inom slöjd och naturorienterandeämnen)

- kunna redogöra för konferensers och tidskrifters roll för spridande av teknikdidaktiska forskningsresultat

- känna till vanliga system för kollegial granskning och kunna redogöra för deras för- och nackdelar

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Hagberg, Jan-Erik & Hultén, Magnus (2005). Skolans undervisning och elevers lärande i teknik - svensk forskning i internationell kontext. Stockholm: Vetenskapsrådet.

Jerkert, Jesper (2010). Peer review-systemet för vetenskaplig publicering.

Rasinen, Aki (2003). An analysis of the technology education curriculum of six countries. Journal of technology education 15(1).

Riis, Ulla (1996). Kan manäga ett skolämnet? - dragkampen om ett tekniken. I: Teknik i skolan av Ginner, Thomas & Mattsson, Gunilla (red). Lund: Studentlitteratur.

Aktuella vetenskapliga artiklar inom teknikdidaktik tillkommer.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Skriftlig inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

INL1 - Skriftlig inlämningsuppgift. Aktivt deltagande i seminarier.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Per Norström, perno@kth.se

Övrig information

Huvudsakligt undervisningsspråk är svenska, men såväl undervisningsinslag som kurslitteratur på engelska kommer att förekomma.