Utbyte med University of Tokyo

Hampus Berg Mårtensson presenterar sin forskning
Publicerad 2024-04-10

Hampus Berg Mårtensson har varit på forskningsutbyte i Japan vid Kishita lab, University of Tokyo, med finansiering från Mistra SAMS.

Under forskningsutbytet var Hampus bland annat på en forskarträff i den närliggande staden Tsukuba och på forskarlunch i Yokohama.

- Den mest spännande mobilitetstjänsten jag provade var Shinkansen, som susade förbi det omtalade Mt Fuji, säger Mistra SAMS-forskaren Hampus Berg Mårtensson.

Seminarium om nya mobilitetstjänster

Fredrika Janssen och Klara Rubin presenterar sin masteruppsats.

I samband med utbytet höll Hampus Berg Mårtensson och värdarna vid University of Tokyo ett seminarium om nya mobilitetstjänster. Hampus gav en presentation om hållbara framtider för nya mobilitetstjänster. Han introducerade också forskningsprogrammet Mista SAMS i sin presentation.

Fredrika Janssen och Klara Rubin, masterstudenter i industriell design vid KTH, deltog också i seminariet vid University of Tokyo. De höll presentationen "Shared micro-mobility systems to support sustainable mobility practices in Stockholm". Mistra SAMS-forskaren Mia Hesselgren är handledare för Fredrika Janssens och Klara Rubins examensarbete.