Mobility Benefit Districts - New tools for accelerating transitions in the 15min city
Många problem/samhällsutmaningar, lösningar och effekter kan till synes vara könsneutrala, men visa sig påverka kvinnor och män på olika sätt. Genom att forskning och innovation tar hänsyn till köns- och/eller genusperspektiv, som inkluderar både kvinnors och mäns behov, förutsättningar och beteenden, kanprojektresultatens värde och relevans öka.
Projektnamn: Mobility Benefit Districts - New tools for accelerating transitions in the 15min city
Ansvarig forskare: Fredrik Johansson (SEED)
Motpart: TUB Trafikutredningsbyrån AB
Finansiär: Vinnova
Period: 2023-10-02 – 2026-12-31
Syftet med projektet är att undersöka huruvida konceptet ”Mobility Benefit Districts”(MBD) kan bidra till en omställning mot hållbar mobilitet och levande städer. MBD ärett koncept där intäkter från parkeringsavgifter används för att finansieramobilitetstjänster lokalt. Dessutom är invånarna i närområdet delaktiga i att välja vilkamobilitetstjänster som ska finansieras. Målet är att öka acceptansen förparkeringsavgifter och samtidigt ge invånarna alternativ till egen bil genommobilitetstjänster och ny användning av offentliga utrymmen (när parkeringsplatser tasbort). Projektet ska bygga kunskap om hur MBD kan vara ett verktyg för att skapa bättrestäder, med särskilt fokus på hur MBD (i) bidrar till minskat bilägande ochbilanvändning samt till förbättrad livskvalitet i stadsområden, (ii) öka acceptansen för(gatu-) parkeringsavgifter och (iii) om det finns några implementeringsutmaningar medMBD och hur de kan lösas. Projektet genererar insikter om acceptansen av MBD blandolika boendegrupper och vad som ökar acceptansen genom en experimentell living lab-design i olika rumsliga och governance kontexter.
Till projektets hemsia (Vetenskapsrådet)