Nu fylls campus av studenter

Katarina Jonsson Berglund, chef för avdelningen för utbildningsstöd.
En kan tro att KTH stänger ner under sommaren, men faktum är att för vissa verksamheter pågår febril aktivitet hela sommaren. Antagningen är en av dessa – antagning och urval för vår stora nationella antagning till höstterminen görs i juli-augusti.

Vi har ett långtgående samarbete mellan Sveriges universitet och högskolor samt Universitets och högskolerådet (UHR) vad gäller bedömningar av betyg och andra meriter. Det är ett bra exempel på det jag kallar tillsammansarbete – vi löser uppgiften effektivt tillsammans med Sveriges samlade antagningspersonal och drar fördelar av den samlade kompetensen oavsett var i Sverige vi bor och verkar.

Under pandemin blev detta en tydlig del i vår riskhantering – när Stockholm var under stor press av smitta hörde våra kollegor i landet av sig för att avlasta. En trygghet i stunden men också någonting vi tar med oss in i vår nya organisation av verksamhetsstödet. Hur kan vi jobba mer tillsammans, men ändå hålla kvar vår lokala anknytning till studenter och fakultet?

Ett annat gott exempel på tillsammansarbete på KTH är när vi tar emot våra nya studenter för hösten. Under måndagen 14 augusti togs drygt 3500 studenter emot på Borggården av utbildningsadministrativ personal från hela VS i fint samarbete med THS och sektionerna. Tillsammans löser vi en omfattande uppgift på ett effektivt sätt under trevliga former.  lördag Helgen därefter tog vi emot våra internationella studenter. I höst tar vi nya steg för ytterligare goda tillsammansarbeten!

Hoppas att du som jag njuter lite extra av studenternas närvaro på campus – nu är vi verkligen igång!

Katarina Jonson Berglund, chef för avdelningen för utbildningsstöd