Sommarhatten av för det stora engagemanget

Poträtt på universitetsdirektör.
Kerstin Jacobsson, universitetsdirektör.

I maj fyllde universitetsalliansen Stockholm trio, det vill säga KTH, KI och Stockholms universitet, fyra år. Styrgruppen med rektorer och universitetsdirektörer sammanträdde den 7 juni på SU och en av punkterna på dagordningen var den överenskommelse som rektorerna ingick kring ett gemensamt masterprogram i biostatistik och datavetenskap.

Tre personer skriver under avtal
Rektorerna från KI, SU och KTH signerar avtal om gemensamt masterprogram.

I förra veckan träffades också chefer i de tre universitetens verksamhetsstöd på KI för att diskutera gemensamma utvecklingsfrågor. Det finns en hel del att vinna genom att stödja den vetenskapliga styrkan i trion och jobba med gemensamma effektiviseringar i stödet. Man kan konstatera att vi genom inrättande av ett gemensamt masterprogram har knäckt en hel del administrativa hinder och utmaningar. Bara det är värt att fira. Har vi gjort det en gång så kan det upprepas.

Hos oss tre och i stort sett alla svenska lärosäten pågår utvecklingsarbete och då är det tryggt att kunna diskutera frågor med kollegor i olika sammanhang. Många är nyfikna på det vi gör på KTH och jag kan bara stolt lyfta på sommarhatten och tacka för allt engagemang och arbete från hela verksamhetsstödet.

En framgångsfaktor är att vi kan jobba strukturerat och systematiskt med våra prioriterade utvecklingsaktiviteter. Som ett led i att bygga den organisatoriska förmågan har vi tagit fram en projektledarutbildning för att driva utveckling av verksamhetsstödet. Deltagarna har ett verkligt utvecklingsuppdrag med sig in i utbildningen. Efter kursen bjuds samtliga deltagare in till ett nätverk av projektledare. Utbildningen är öppen att söka till. Mer information om Grundläggande praktisk projektledning.