Hoppa till innehåll

Ger energi att förbättra systemstöd tillsammans

Man framför Whiteboard
Hans Wohlfarth, IT-chef på KTH.

Digitalisering innebär att en organisation integrerar digitala tekniker i sociala processer eller organisationsprocesser med syftet att förbättra och effektivisera sin verksamhet.

Det handlar inte bara om att automatisera och förbättra befintliga processer och arbetssätt utan att helt byta eller avveckla befintliga processer och arbetssätt med hjälp av teknik. För att hantera dessa utmaningar behöver vi gå från det traditionella infrastrukturperspektivet på IT-satsningar till att se hur vi bäst nyttjar organisationens data och personalens kompetens.

Just nu pågår den mest omfattande utvecklingen av våra systemstöd sedan slutet på 90-talet. Vi bygger bättre stöd för forskningsdata, samarbetsverktyg, planering och budgetering, HR, examination, studieadministration och mycket mer. Det är min ambition att vi får till en nära dialog kring implementationen av dessa projekt. Vi har etablerat ett systematiskt arbetssätt där vi gör så kallade användarresor som utgår från att beskriva arbetet, behoven och upplevelsen i olika roller såsom lärare, forskare och student. Det möjliggör att vi identifierar det som faktiskt effektiviserar vårt arbete, utan att vi bara flyttar arbetsbördan till någon annan.

Det möjliggör även att vi kan fokusera våra lösningar på utmaningar och förmågor som kan ge väsentlig nytta och konkurrensfördelar för KTH:s utbildning och forskning. Allt detta bygger på att både verksamhetsstöd och akademi hittar varandra och samarbetar.

Det som ger mig energi på KTH är att så fort vi vet mål och riktning, tar oss an förutsättningar och hinder tillsammans, så vet jag att vi kan genomföra förändringar både snabbt och kvalitativt, som ingen annan organisation jag känner till.

Hans Wohlfarth, IT-chef