Samordning en väg mot ökad effektivisering

Porträtt i miljö på Susanne Odung.
Susanne Odung, ekonomichef. (Foto: Mikael Sjöberg)
Inflationen påverkar KTH:s ekonomi, särskilt när det gäller våra lokaler eftersom hyresavtalen indexuppräknas årligen. Den ökade kostnaden består även när inflationen sjunker tillbaka. Inför 2023 ökade lokalhyrorna med omkring 80 miljoner kronor till följd av inflation och KTH ser ytterligare ökningar inför 2024.

KTH:s möjligheter och fortsatta utveckling som ett ledande tekniskt universitet är beroende av långsiktigt goda och stabila ekonomiska förutsättningar. I februari beslutade rektor om åtgärder för en ekonomi i balans. Det innebar bland annat att campusöversynen drogs igång, att verksamhetsstödet fick ett besparingskrav på 50 miljoner kronor 2024 och att skolcheferna skulle identifiera möjligheter att öka intäkter inom utbildningen och överväga möjliga kostnadsreduceringar eller intäktsökningar i verksamhetsplaneringen för 2024.

Den här tiden på året pågår arbetet med nästa års verksamhetsplanering. Förutom åtgärder för en ekonomi i balans påverkas arbetet av en ny interprismodell för lokaler samt planer på en ändrad fördelningsmodell för grundutbildningsanslag (GRU).

KTH kommer nu att se vilka utmaningar som finns för att lägga en budget i balans och hur vi gemensamt kan hitta lösningar för detta. Inom ekonomiavdelningen bidrar vi på olika sätt i det arbete som nu pågår till exempel genom underlag och beräkningar.

Parallellt med det här fortsätter arbetet med att effektivisera och samordna ekonomiadministrationen för att frigöra resurser för utbildning och forskning. Universitetsdirektören fattade därför nyligen beslut om att samordna reskontrafunktionen, arbetet med KTH:s betalningsflöde, inom Ekonomiavdelningen.

Utveckling av KTH:s ekonomistyrning pågår liksom att säkerställa en effektiv projekthantering. Här handlar det både om att ensa processer och nyttja systemstöd. En upphandling av systemstöd för verksamhetsplanering- och ekonomistyrning ligger i startgroparna.

Susanne Odung, ekonomichef