Det administrativa maskineriet är i full gång!

Porträtt Helene Rune i
Helene Rune, administrativ chef på SCI. (Foto: Marta Marko Tisch)
Inför OM-tentaperioden i december pågår det sedvanliga administrativa  förberedelsearbetet med en STOR SKILLNAD  …för första gången provar vi att samordna hanteringen på ett enhetligt sätt för HELA KTH, inom ramen för TENTAPILOTEN!

Det kan verka trivialt, men inför samtliga tentaperioder finns ett stort administrativt maskineri som drar igång och operativt förbereder alla salsskrivningar.

Huvudsyftet är att testa ett digitalt vaktbokningssystem som innebär att vi undviker dubbel- och överbokning av vakter och kan optimera nyttjandet av salarna genom att bl a placera tentor med färre tentander i samma sal. Samtidigt stärks rättssäkerhet och likabehandling för både tentander och vakter när vi använder enhetliga rutiner, underlag och skapar möjlighet till redundans inom ”maskineriet”.

Decembers OM-tentaperiod är den volymmässigt minsta tentaperioden under läsåret. Cirka 200 olika salstentor ska genomföras, vilket innebär att cirka 6 000 studenter placeras i sal, 200 vakter bokas, tentalydelser ska tryckas och packas tillsammans med närvarolistor, ordningsregler, formelsamlingar mm samt levereras till skrivsalarna.

Arbetet görs normalt av ett stort antal medarbetare vid varje skola men inför decembers OM-tentaperiod hanteras detta av ett färre antal medarbetare från samtliga skolor för hela KTH.

Till vår stora glädje får vi använda ”gamla rektorshuset” på Valhallavägen 79. Lokalerna är fantastiska och gänget som jobbar vill aldrig gå hem.

Om pilotstudien faller väl ut, står ett KTH-gemensamt examinationshus överst på önskelistan där vi löpande kan ge fakulteten service och support att hantera olika examinationsformer och därmed praktiskt möjliggöra kontinuerlig examination.
…och kanske spara lokalkostnader genom effektivare användning!

Helene Rune, administrativ chef på SCI