Från ord till handling mot nya mål

Porträtt på Kerstin Jacobsson
Kerstin Jacobsson, universitetsdirektör.

Planer i all ära, men inget slår att komma igång med det verkliga arbetet. Varje gång är det lika skönt att sätta igång med genomförandet. Nu är inriktningsbeslut fattade och budgetar fastställda. Inför 2024 förbereder vi nu samorganisering av funktionerna inom HR, ekonomi och kommunikation.

Jag hoppas att utvecklingen av hela stödet inom dessa områden ska engagera såväl medarbetare inom VS som mottagare av stödet.

Jag ser fram emot många möten i alla möjliga sammanhang där vi kan diskutera hur vi på bästa sätt utvecklar verksamheten och då inte enbart de områden som nu samorganiseras. I förändring finns absolut oklarhet och oro men det finns också en chans att låta idéer komma fram, öppna för utveckling och förslag och sätta nya mål för vår verksamhet och arbetsmiljö. Det kan vara ett slitet uttryck, men jag gillar att påminna om att vi är varandras arbetsmiljö.

Hur människorna och delarna fungerar tillsammans är avgörande för resultaten och förmågan och vi ska ha en arbets- och studiemiljö som är attraktiv, inkluderande och jämställd för att citera KTH:s vision och övergripande mål.

Eftersom jag nu fick sista ordet för året på VS-bloggen passar jag på att tacka för detta händelserika år och samtidigt se framåt och tacka på förhand för den aktivitet som drar igång direkt på det nya året. Nu stundar jul- och nyårshelgerna och gärna en aktiv och energisk vårtermin, men först en rejäl ledighet. Jag kan bara hoppas att ni får välbehövlig vila och påfyllnad.

Fina jul- och nyårshelger
önskar Kerstin.