Course development
On this page, you can track the course's development over time. Once the course analysis is published, data for each course offering is displayed, including the number of registered students, course results, and planned improvements for the next session. All course syllabuses and course memos are shown on the page Archive.
The information can help prospective, current, and former students with course selection, or to follow up on their own participation. Teachers, course coordinators, examiners, program directors, and others can use the page as a resource for course development.
2022
HT 2022-1 ( Startdatum 2022-08-29, Svenska )
Changes planned for the next course offering
No information inserted
Coordinator
Mats PerssonExaminers
Mats PerssonStudents
44Course syllabus
Course syllabus SH1011 ( Autumn 2010 - )Course memo
No course memo addedCompulsory within programme
CMEDTCourse analysis
Course analysis SH1011: 27 Dec 2022Changes introduced for this course offering
Denna kursomgång lades till övervägande del upp på samma sätt som den föregående, med vissa mindre ändringar. På grund av den förändrade coronasituationen återgick kursen till att helt hållas i klassrum, med undantag för ett par föreläsningar som gavs över zoom. Eftersom förra årets kursanalys visade att bristen på räkneövningar upplevdes som ett problem lades två till räkneövningar in i stället för den tidigare räknestugan, vilket gav tre räkneövningar totalt. En annan förändring som föranleddes av förra årets kursanalys var större vikt lades vid att kommunicera tydligt vid flera tillfällen vad kursdeltagarna förväntas kunna och göra för att klara kursen. Mindre ändringar gjordes i innehållet som studenterna skulle kunna utantill på tentan: ett par formler på formelbladet behöver man nu inte längre kunna utantill, men i gengäld förväntas studenterna kunna genomföra ytterligare en härledning (partikeln i en låda) vilket ger totalt fyra härledningar som man skall kunna återge på tentan. Detta år var vi också två föreläsare som delade på undervisningen, och dessutom deltog en övningslärare och två kursassistenter som hjälpte till med rättningen av hemuppgifter.Examination grade
77.3%
2021
HT 2021-1 ( Startdatum 2021-08-30, Svenska )
Changes planned for the next course offering
No information inserted
Coordinator
Mats PerssonExaminers
Mats PerssonStudents
17Course syllabus
Course syllabus SH1011 ( Autumn 2010 - )Course memo
No course memo addedCompulsory within programme
No information insertedCourse analysis
Course analysis SH1011: 10 Dec 2021Changes introduced for this course offering
Kursupplägget är mycket likt upplägget från tidigare år (med undantag för HT2020 då ett helt annat upplägg med annan examination användes p.g.a. coronapandemin). Några mindre ändringar gjordes jämfört med kursomgångarna HT2018 och HT2019. En timmes kontorstid ("office hours"), när kursansvarig var tillgänglig via Zoom för frågor, hölls varje vecka. Projektuppgiften utvidgades med en obligatorisk datorlaboration, där kursdeltagarna skulle använda Matlab eller liknande verktyg för att ta fram en figur över ett fysikaliskt samband med relevans för projektet. De bonusgivande hemuppgifterna har också diversifierats för att täcka kursinnehållet på ett mer allsidigt sätt. En annan ny företeelse är en demonstration av ett experiment med spektroskopi av en vätelampa under en föreläsning. Denna kursomgång hölls i ett hybridformat med salsföreläsningar som strömmades över Zoom.Examination grade
35.3%