Till innehåll på sidan

De många fördelarna med en jobbhubb

Mer levande stadskärnor gör det värt att investera i jobbhubbar.

Att etablera en jobbhubb i förorten har många fördelar för individen, som slipper pendla och minskar vardagsstressen.

Minskat resande är i sin tur positivt för klimatet och minskar trängseln i kollektivtrafiken och på vägarna. En ökad dagbefolkning i närområdet skapar ett bättre underlag för service och bidrar till en tryggare miljö och även fler människor som kan göra ärenden hos lokala företag. De som använder en arbetshubb kan skapa nya nätverk och lära känna nya människor i området.

Många arbetsgivare erbjuder idag ett mer flexibelt arbetsliv och betalar ofta för ett hemmakontor med hög standard vid distansarbete. Men för den som har svårt att arbeta ostört hemifrån, eller kanske inte har plats för en bra och ergonomisk arbetsplats hemma, kan en arbetsplats i närområdet vara en effektiv lösning.

Samarbete mellan kommun och näringsliv

Pilotprojektet har visat att arbetsgivare eller kommuner helst bör bekosta jobbhubbar för att göra dem attraktiva för de anställda att använda. En kommun kan också spela en samordnande roll för att visa företagen det sociala värdet av att lokalisera arbetsplatser närmare de anställdas hem. Företag kan dessutom inkludera en investering i arbetshubbar i sin hållbarhetsrapport.

Placeringen av jobbhubben är avgörande. Närhet till andra tjänster, som förskolor, lunchrestauranger, gym etc. tillför värde till jobbhubben. Dessutom kan mobilitetslösningar som elcykelpooler eller bilpooler erbjudas tillsammans med jobbhubbar.

- Med pandemin blev vi som samhälle vana vid att arbeta digitalt, säger Mistra SAMS programdirektör Anna Kramers.

Tid för etablering

En arbetshub behöver vara synlig och lätt att nå. I Tullinge var entrén tyvärr placerad mot centrumets "baksida" och hubben låg ett par våningar upp; förbipasserande kunde inte se hubben och på så sätt lockas in.

Slutsatserna från pilotprojektet innebär att kommunförvaltningen inte ser någon potential att utveckla en storskalig jobbhubb i Tullinge i dagsläget, men att det kan finnas fördelar med jobbhubbskonceptet och att kommunen tittar på möjliga vägar framåt.

Jobbhubbar i ytterområden tar tid att etablera. En uppstartsperiod på två år är inte ovanligt. Det krävs också en riktad, koncentrerad och kontinuerlig marknadsföring via sociala medier, utskick, affischer, tidningsartiklar etc. Pilotprojektet i Tullinge pågick under ett år, vilket egentligen är för kort tid för att etablera konceptet. Intresset ökade under hösten, dvs först mot slutet av projektet.

Hur man utformar en jobbhubb

I pilotprojektet undersöktes hur en lokal jobbhubb kan etableras, i kombination med lämpliga affärsmodeller. Syftet var att utvärdera hubben som en självbärande affärsverksamhet och att bättre förstå efterfrågan bland Tullinge-borna och det lokala näringslivet. Forskningsresultaten publicerades 2023.