Anders Söderholm blir KTH:s rektor

Man håller anförande med KTH-flaggor i bakgrunden.
Anders Söderholm har utsetts av regeringen till rektor för KTH.
Publicerad 2022-08-18

Regeringen har utsett Anders Söderholm till rektor för KTH från 1 december. Han har en bakgrund som professor i företagsekonomi och är för närvarande generaldirektör på Universitetskanslersämbetet, UKÄ.

– Det är ett stort förtroende att få leda ett av Sveriges främsta lärosäten, som också är en internationellt framgångsrik aktör. Nu ser jag bara fram emot 1 december, säger han.

Anders Söderholm har en bred erfarenhet från universitet- och högskolesfären och har bland annat varit generalsekreterare för SUHF, rektor för Mittuniversitetet och Handelshögskolan i Umeå.

Hur vill du utveckla KTH?

– Vi ska fortsätta utveckla och ta vara på KTH:s omfattande kompetens inom samverkan, forskning och utbildning där bland annat digitalisering och internationalisering är viktiga vägar framåt för att möta de stora samhällsutmaningarna.

Hur ser du på KTH:s roll i samhällsutvecklingen?

– KTH ska ligga i framkant och både leda och driva de stora omställningsfrågorna i samhället inom bland annat klimat, energi och digitalisering. En viktig del är förstås också att utbilda studenterna så att de får rätt kompetens för att driva förändring.

Vad är det första du kommer göra på nya jobbet?

– Stora öron och liten mun är en bra start för en ledare när man är ny i en organisation – det vill säga lyssna och träffa folk.

KTH:s nuvarande rektor Sigbritt Karlsson slutar sista november och därefter tar Anders Söderholm vid på ett förordnande från regeringen om sex år. Han tillträder 1 december i år och är förordnad till 30 november 2028.

Text: Jill Klackenberg
Foto: Johan Strindberg