Så kan ChatGPT svara på frågor om dina KTH-föreläsningar

Publicerad 2023-03-17

Hallå där Ludwig Kristoffersson, som tagit fram ett verktyg som kan summera KTH-föreläsningars innehåll med hjälp av ChatGPT.

Ludwig Kristoffersson porträttbild

Ludwig Kristoffersson läser fjärde året på civilingenjörsprogrammet Datateknik 300 hp.

Den 2 mars postar datateknikstudenten Ludwig Kristoffersson ett inlägg i den KTH-inriktade Facebookgruppen Legends of Tâmorrow. Där tipsar han om ett verktyg han har byggt för att få bättre koll på innehållet i filmade KTH-föreläsningar. Med hjälp av ChatGPT kan han ställa frågor om olika föreläsningar och få summeringar av dess innehåll, nyckelord och hänvisningar till kurslitteratur. ChatGPT kan även försöka dra skämt om föreläsningarna.

Omdömena från både studenter och KTH-anställda har sedan dess varit positiva, och nu lägger Ludwig Kristoffersson en stor del av sin fritid på att hålla verktyget uppdaterat.

Testa verktyget här

Hur kom du på idén med vektyget?

– Många kurser har inspelade föreläsningar, och även om en kurs är intressant händer det att man zonar ut och missar en del. Jag följer många AI-konton på Twitter och hade sett en intressant lösning för transkribering av teams-möten. Då tänkte jag att det borde gå att låta ett program transkribera videoklippen och låta ChatGPT analysera innehållet.

– För ungefär en månad sedan hade jag en helg utan några planer. Då tänkte jag att det vore kul att bygga detta, så då gjorde jag det. Några kompisar som kan mer om maskininlärning fick testa verktyget och tyckte det var nice.

Så då började du använda det i dina studier?

– Ja, och jag märkte att det fungerade bra. Och då tänker jag att även fler studenter skulle kunna ha verktyget som stöd. Jag vill se verktyget som ett hjälpmedel, inte som ett substitut för att gå på föreläsningar. Det är skönt att inför en föreläsning förstå vad den kommer handla om, att kunna ställa frågor under föreläsningen, och sedan efteråt få en sammanfattning av vad den har gått igenom.

Fakta: ChatGPT

ChatGPT har utvecklats av forskningsföretaget OpenAI och är ett AI-system som med en avancerad chattfunktion kan svara på frågor om exempelvis föreläsningar, presentationer och annan textbaserad information. Systemet kan svara på följdfrågor från användaren, erkänna att den kan ha begått misstag och även neka opassande eller icke-relevanta förfrågningar från användaren.

Programmet har fått stor uppmärksamhet för dess förmåga att leverera detaljerade svar. Det har även använts för att generera berättelser, poesi och sångtexter, med varierande resultat.

Hur träffsäkert är verktyget på att analysera föreläsningarna?

– I början hade verktyget lite svårt för föreläsningar med dåligt ljud, men det funkar bättre nu. Och om en föreläsning använder sig av vissa svåruttalade termer kan transkriberingen bli fel. Dessutom kan svaren bli olika beroende på hur man formulerar sin fråga. Men jag är förvånad över hur bra verktyget är på att plocka upp nyckelord.

– Jag har aldrig blivit så ”hooked” på ett sånt här system tidigare, och det är svårt sitta och använda det utan att känna att det är nästa stora grej. Det ska bli spännande att se vad nästa release, GPT-4, kan göra. Det sägs att den även ska kunna analysera bilder och videos, och då kanske exempelvis kunna tolka ekvationer. [GPT-4 har släppts efter att intervjun genomfördes]

Hur har reaktionerna varit från KTH?

– Just nu finns inget samarbete med KTH, men IT-avdelningen har hört av sig och är imponerade. Generellt sett finns det mycket rädsla kring att ChatGPT ska hjälpa studenter att fuska genom att exempelvis skriva deras arbeten – och det skulle ju vara helt fel. Men det här verktyget är ändå ett bevis på att det även finns bra saker att hämta när det kommer till studier.

Kan studenter själva lägga till föreläsningar som kan analyseras?

– Ja, hela innehållet bygger på vad användarna lägget till. Allt från KTHPlay kan analyseras, men jag har lagt in en viss spärr för Youtube. Att analysera exempelvis Bianca Ingrossos youtubevideor är inte meningsfullt. Men för att komma runt det kom någon på att jag kunde be ChatGPT att analysera om videon är en föreläsning eller något annat, så nu är det ChatGPT som godkänner om en video från Youtube ska analyseras eller inte. Det funkar inte vattentätt, men helt ok.

Hur mycket tid lägger du ner på verktyget?

– Jag pluggar heltid och har jobb vid sidan av, så under dagtid försöker hålla mig borta, och likadant under tentaplugg. Men på kvällar och helger fixar jag med verktyget. Jag har inte mätt tiden, och vill nog inte heller göra det. Jag fixar med verktyget för att det är kul.

Har du någon förhoppning framöver med verktyget på sikt?

– Det går så pass fort att jag inte hunnit tänka. Det har bara gått en månad sedan jag fick idén. Första veckan gick åt att fixa barnsjukdomarna. Problemet med verktyget är att det inte är helt gratis, så jag har försökt höra av mig till exempelvis KTH Innovation för att få stöd. Fram till sommaren är mitt sikte mest på lösa problemet med att det kostar pengar att driva verktyget. Annars har jag ingen riktig plan, vi får se vad som händer!