Sök stipendium för ditt examensarbete med klimat- eller miljöfokus

Sista ansökningsdag: 24 november

Publicerad 2023-09-27

Vill du adressera klimat- eller miljöproblem i ditt examensarbete? Då kan du söka ett stipendium från KTH Climate Action Centre och Sveriges Ingenjörer på upp till 50 000 kronor.

Så ansöker du

Du kan ansöka om stipendiet innan du påbörjar ditt examensarbete våren 2024. I ansökningsformuläret beskriver du den klimat- eller miljöutmaning du avser att fokusera på, hur du kommer att genomföra projektet och hur resultaten kan användas.

Ansökningar skickas in till KTH Climate Action Centre senast 24 november 2023 via detta formulär (KTH-inloggning krävs): Ansökan om stipendium från Sveriges Ingenjörers miljöfond

Utvärderingskriterier

KTH Climate Action Centre samarbetar med Miljöfonden och kommer att bedöma ansökningarna utifrån följande kriterier:

• Examensarbetet förväntas hålla hög vetenskaplig kvalitet.
  • Resultaten av examensarbetet förväntas ha betydande potential för att hantera en miljöfråga och skapa praktiska tillämpningar i Sverige och dess grannregioner.

Dessutom behöver studenterna genomföra sitt examensarbete vid KTH.

För godkända ansökningar beviljar Miljöfonden ett maximalt belopp på 50 000 kronor per person som skattefritt stipendium, direkt till studenten.