Sök till IVA:s Studentråd

Publicerad 2023-03-06

Nu har du chansen att representera KTH i IVA:s Studentråd. Sök senast 13 mars.

Ett gruppfoto av medlemmarna i IVA:s studentråd

Om IVA

IVA (Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien) har till uppgift att, till nytta för samhället, främja tekniska och ekonomiska vetenskaper samt näringslivets utveckling. De bedriver verksamhet inom bland annat utbildning, näringsliv, samhällsutveckling och klimatomställning, där Studentrådet aktivt bidrar med att tillföra ett viktigt student- och doktorandperspektiv.

Studentrådet anordnar egen verksamhet inom ramen för IVA och driver projekt som handlar om bland annat klimatfrågor, digitalisering och mångfald. Ledamöterna i rådet kommer från lärosäten spridda över hela Sverige, och utgör en länk mellan IVA och lärosätena.

Läs mer om Studentrådet och deras uppdrag (iva.se)

Om din roll i Studentrådet

Ditt deltagande i Studentrådet sker under två år och förutsätter att du har två år kvar av din studietid. Du kommer officiellt tillträda från och med hösten 2023. Tillsättningen av nya representanter till Studentrådet görs av IVA i samarbete med Studentrådet. I urvalsprocessen ingår en intervju av slutkandidater.

Meriterande

• Du ämnar att genomföra eller genomför en master
  • Du är doktorand eller ämnar att doktorera
  • Du har goda akademiska resultat
  • Entreprenörskap, eller engagemang i näringslivs-, utbildnings- och samhällsfrågor
  • Förståelse för det svenska språket är meriterande, eftersom mycket av arbetet inom Studentrådet sker på svenska

Urval görs även med hänsyn till personlig lämplighet.

Ansökan

Vill du bli en del av IVA:s Studentråd skickar du CV och motivering till THS genom att mejla kp@ths.kth.se . Skicka din ansökan senast 13 mars 2023.