Ställ dina frågor till Anders Söderholm, föreslagen ny rektor till KTH

Anders Söderholm
Anders Söderholm är föreslagen som KTH:s nästa rektor med start 1 december. (Foto:Eva Dalin)
Publicerad 2022-05-03

KTH:s styrelse föreslår Anders Söderholm som nästa rektor för KTH. Nästa steg i rekryteringsprocessen är att Anders Söderholm ska presenteras för medarbetare och studenter 12 maj. Då kan du som student ställa dina frågor till rektorskandidaten, till exempel om pedagogik och studiemiljöer, studentlivets framtid eller det tekniska lärosätets roll i samhället.

Anders Söderholm är professor i företagsekonomi och generaldirektör på Universitetskanslersämbetet, UKÄ. Han har även undervisat på KTH inom industriell ekonomi i olika omgångar. Ävelin Pantigoso Velasquez och Simon Edström, studentrepresentanter i KTH:s nomineringskommitté, är nöjda med förslaget till ny rektor för KTH.

– Även om det initialt kändes lite konstigt med en rektor som inte själv är ingenjör blev det under processens gång tydligt att Anders är precis vad KTH behöver. Vi uppfattar honom som en inlyssnande ledare som kommer kunna vara en rektor för alla på KTH, säger Ävelin Pantigoso Velasques.

Tidigare har Anders Söderholm varit rektor för Mittuniversitetet och forskat inom organisationsteori. Studentrepresentanterna tror att hans mångåriga erfarenhet av att navigera i högskolesektorn och att inlyssnande balansera olika perspektiv kommer vara till stor nytta för KTH:s fakultet, vilket i sin tur kommer skapa bättre utbildning för studenter.

Träffa Anders Söderholm och ställ dina frågor

Anders Söderholm är föreslagen som ny rektor för KTH. Den 12 maj sker presentationen och hörandet av honom på KTH Campus. Du som är medarbetare eller student är välkommen att delta antingen på plats på KTH Campus eller via streaming.

Länk till streaming kommer publiceras den 11 maj på nedanstående länk.

Presentationen och hörandet av Anders Söderholm 12 maj kl. 9-10

– För oss var det viktigt att inte få en rektor som bara är fokuserad på studentfrågor eller ett specifikt forskningsområde, utan vi vill ha en rektor som kan ta del av alla KTH:s perspektiv och göra det som är bäst för hela KTH, säger Simon Edström.

Nästa steg i rekryteringsprocessen är att Anders Söderholm ska presenteras för medarbetare och studenter den 12 maj. Där kan alla som vill ställa frågor till kandidaten. Även THS kommer bjuda in till en liknande frågestund med Anders Söderholm.

– Det är viktigt att den som har frågor och funderingar om eller till Anders kommer och ställer dem. Några exempel på relevanta områden som studenter kanske är särskilt intresserade av är utbildningens organisering, pedagogik och studiemiljöer, studentlivets framtid, doktoranders förutsättningar, visioner för KTH och det tekniska lärosätets roll i samhället, säger Simon Edström.

Efter presentationen och hörande kommer nomineringskommittén sammanställa synpunkter som kommit in och förmedla dessa till KTH:s universitetsstyrelse. Om allt går som planerat börjar Anders Söderholm som rektor den 1 december.