Årsredovisningen ger en fantastisk överblick

Man med glasögon.
Fredrik Oldsjö, chef för ledningskansliet och biträdande universitetsdirektör.
Den 20 februari var en speciell dag: då lämnade vi in KTH:s årsredovisning för 2023 och budgetunderlag för 2025-2027.

Årsredovisningen är ett fantastiskt samarbete mellan alla avdelningar som pågår under flera månader. Allt för att försöka ge en så korrekt och tydlig bild som möjligt av KTH:s verksamhet. Även om fokus är på de saker som vi som myndighet är skyldiga att redovisa ger årsredovisningen en fantastisk överblick av KTH:s fascinerande verksamhet. 2023 kan vi exempelvis glädja oss över att antalet doktorander ökar igen, att våra forskare dragit in mer medel från Vetenskapsrådet än någonsin och att vi startar upp den unika nationella satsningen på Cybercampus Sverige.

I budgetunderlaget ger vi en prognos över verksamheten för kommande år. Vi har ett tufft ekonomiskt läge just nu, men genom de ansträngningar som hela organisationen gör kommer vi att kunna vända utvecklingen inom några år.

Budgetunderlaget ger också möjlighet att ge inspel till regeringen kring strategiskt viktiga frågor. Vi lyfter behovet av högre ersättning för vår utbildning och visar att KTH kan bidra med mycket inom regeringens satsningar på utbildning inom teknik och naturvetenskap. Vi lyfter också vikten av ökade basanslag för forskning och behovet av olika satsningar på forskningsinfrastrukturer. Men vår viktigaste fråga är de galopperande lokalkostnaderna och nödvändigheten av att regeringen ändrar systemet med marknadshyror som slår så mycket hårdare för KTH i och med Stockholms höga hyresnivåer.

Vill du ha en bra bild av vad KTH är idag och viktiga strategiska frågor för KTH: läs årsredovisningen och budgetunderlaget!

Fredrik Oldsjö, chef för ledningskansliet och biträdande universitetsdirektör.