Dialog och samarbete vägen framåt

Kvinna med halvlångt hår och glasögon.
Johanna Stellan, administrativ chef på ABE och projektledare för samroganiseringen av HR, ekonomi och kommunikation.

När vi inom kort går in i behovsanalysfasen (fas 2) i arbetet med att samorganisera  HR, Ekonomi och Kommunikation och skapa ett starkt ledningsstöd på skolorna, blir beaktandet av olika behov och perspektiv än mer viktigt och samarbetet avgörande. Bara tillsammans kan vi skapa en stark grund att bygga på när vi nu planerar hur verksamhetsstödet bäst ska organiseras framåt.

En viktig del är det nära samarbetet med arbetstagarorganisationerna och HR. Genom att arbeta tillsammans för att ge allas röster möjlighet att höras, navigera genom komplexa frågor och säkerställa en god arbetsmiljö skapar vi de bästa förutsättningarna för det fortsatta utvecklingsarbetet. Det är inte bara viktigt för en positiv och stödjande arbetsmiljö utan för att kunna ta välgrundade beslut för en framtida organisation som reflekterar verksamhetens behov.

Just nu pågår riskbedömningar som ett verktyg för att kunna identifiera och hantera potentiella utmaningar med omorganisationen. Dessa sker både centralt och lokalt på skolorna. Det är viktigt att fånga upp och adressera risker tidigt, och samtidigt öppna upp för många olika idéer kring lösningar och nya möjligheter som stärker vår verksamhet.

Nästa steg är behovsanalyser med utgångspunkt i verksamhetens behov. Dessa kommer att ligga till grund för hur vi framåt organiserar oss inom respektive stödområde.

Vi arbetar tillsammans med fokus på vårt gemensamma mål; att förbättra och effektivisera vårt arbete. Genom att samarbeta effektivt, lyssna på varandra och ta tillvara olika gruppers expertis kan vi ge ett verksamhetsnära och effektivt stöd till alla våra kollegor och studenter både under och efter omorganisationen.

Johanna Stellan, administrativ chef på ABE och projektledare för samorganiseringen av HR, ekonomi och kommunikation inom VS.