On this page, you can track the course's development over time. Once the course analysis is published, data for each course offering is displayed, including the number of registered students, course results, and planned improvements for the next session. All course syllabuses and course memos are shown on the page Archive.
The information can help prospective, current, and former students with course selection, or to follow up on their own participation. Teachers, course coordinators, examiners, program directors, and others can use the page as a resource for course development.
2025
VT 2025-60041 ( Startdatum 2025-01-14, Svenska )
Changes planned for the next course offering
Starka aspekter av kursen:
-Att jobba med en ’verkligt’ projekt och en hands-on uppgift är mycket uppskattad. Grupparbetet är också stärkande för sammanhållning i grupperna, vilket följer studenterna in i resten av terminen.
-Att lägga en del av fokus på att ’studera’ något, istället för att prestera, ökar studenternas intresse och lärande, och gör skolarbetet roligare och mindre stressigt. Kursen lägger också fokus på hållbarhets aspekter i o m ett ombyggnadsprojekt.
-Att introducera Peer Review och alternativa genomgångsformer (Utställning/Vernissage) gör studenterna mer delaktiga i samtalet och känns mer pedagogiskt och intressant för alla.
-Att bestämma presentationsformatet (A0 poster/A3 häfte) ger stöd i sammanställningen av materialet och erfarenhet med olika sätt att tänka kring komposition, layout, samt utskrift. Tanken med A0 är att ge studenterna erfarenhet med ett stort format och en chans att använder plottern. Med A3 är det att att påbörja arbetet med sin portfölj.
-Pga hur vi organiserade upphängning av utställningen i år, kom alla studios fram mycket bättre med en egen tolkning av projektet och utställningen. Studenterna också engagerade sig över studiogränserna och organiserade sig gemensamt kring vernissaget.
-Vi fortsätter med årskursgemensamma föreläsningar kring begreppen (tektonik, ornament, transformation). Samt föreläsningen om Ritning och Registrering av en existerande plats av en arkitekt med spetskompetens inom området. Det känns som något vi kan utveckla när det gäller nya digitala metoder. Kanske genom workshop, mm?
-Det känns väldigt värdefullt och givande att fortsätta utvecklingen av genomgångsformerna och hur vi examinerar studenternas arbete. Dels för att öka utbyte mellan studenterna och olika studios, dels för att ändra/förbättra skolans studiekultur. (Däremot tar det mycket mer arbete och planering från lärarnas/examinators sida, utan extra resurser. Ändå tycker vi att det är värt det.)
-Peer Review känns också som ett viktigt område att satsa på. Många lärare kommenterade om hur välformulerad studenterna var kring varandras projekt. Vi kanske kan testa att låta studenterna presentera varandras projekt nästa gång?
-Kursens resultat fick hängas (ALLA arbeten) på en och samma gång i lokalerna i en utställning med vernissage. Det är en viktig del att försöka få till nästa år igen. Mycket samtal, möten över studiogränser, och framförallt var studenterna så himla stolta över vad de hade åstadkommit. Det är viktigt att kunna se vad andra har gjort.