Course development
On this page, you can see how the course has developed over time. For each course offering, course data is displayed (number of registered students and course results, along with planned changes for the next session). All course syllabuses and course memos are shown on the page Archive.
The information can help prospective, current, and former students with course selection, or to follow up on their own participation. Teachers, course coordinators, examiners, program directors, and others can use the page as a resource for course development.
2025
When the course analysis has been published, the course data, course memo and course syllabus are displayed.
2024
When the course analysis has been published, the course data, course memo and course syllabus are displayed.
2023
TIDAB TIEDB ( Startdatum 2023-01-17, Svenska )
Changes planned for the next course offering
Coordinator
Mattias HammarExaminers
Mattias HammarStudents
114Course syllabus
Course syllabus IX1304 ( Spring 2021 - )Course memo
No course memo addedCompulsory within programme
TIDAB, TIEDB, TITEHCourse analysis
Course analysis IX1304: 17 Apr 2023Changes introduced for this course offering
Den stora förändringen inför detta läsår var att det var en återgång från Covid-åren 2021-2022 då föreläsningar och övningar gick på distans och krysstalsmomentet inte kunde hållas. Detta ledde till en väsentligt förbättrad undervisningssituation och därmed också förbättrade resultat, även om det fortfarande finns utrymme för ytterligare förbättringar.Examination grade
2022
TIDAB TIEDB ( Startdatum 2022-01-18, Svenska )
Changes planned for the next course offering
Coordinator
Mattias HammarExaminers
Mattias HammarStudents
133Course syllabus
Course syllabus IX1304 ( Spring 2021 - )Course memo
Course memo IX1304 Spring 2022-60633Compulsory within programme
TITEH, TIDAB, TIEDBCourse analysis
Course analysis IX1304: 23 Jun 2022Changes introduced for this course offering
Den stora förändringen i kursen under Covid-perioden (2021-2022) har varit att inte kunnat genomföra de så kallade studenträknetillfällena (även kallat krysstal eller x-tal) som annars varit ett obligatoriskt moment i kursen sedan 2018 och visat sig vara ett väldigt framgångsrikt sätt att förbättra resultaten. Istället genomfördes frivilliga räknestugor där relevanta tentamensproblem gicks igenom. Därmed har resultaten dessa år varit betydligt sämre än tidigare år (t.ex. ~30% godkända på ordinarietentan jämfört med ~60-80% under 2018-2020*). En annan skillnad och förmodligen bidragande orsak till de vikande resultaten har varit den mer begränsade student-lärar-kontakten i och med att en stor del av undervisningen har varit online via Zoom. Även om föreläsningarna började gå på plats i slutet av årets kursomgång och övningarna och räknestugor hela tiden gjorde det var det väldigt begränsad studentnärvaro på dessa. Det verkade finnas ett stort motstånd mot att behöva ta sig in till campus. Vi har stora förhoppningar om förbättrade resultat nästa läsår när situationen förhoppningsvis normaliserats. An annan förändring var att vi hade studentassistenter (andra- och tredejeårsstudenter från ingenjörsprogrammen TIDAB och TIEDB) som höll i övningarna. Även om som nämnts ovan var ganska begränsad närvara föll det mycket väl ut. Studenterna fick en bra kontakt med studentgruppen och uppskattades mycket. Om möjligt kommer vi att fortsätta med detta även i kommande kursomgångar. *Resultatet på tentan (30% godkända) var bättre än vad som framgår av den beräknade examinationsgraden här (21.1%). Endast 105 studenter var uppe på det ordinarie tentamenstillfället och en stor andel av dessa var studenter med äldre studiestatus. Därför kan man dra slutsatsen att en stor andel av de 133 förstagångsstudenterna inte gick upp på det ordinarie tentamenstillfället.Examination grade
2021
When the course analysis has been published, the course data, course memo and course syllabus are displayed.
2020
When the course analysis has been published, the course data, course memo and course syllabus are displayed.