Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

På denna sida kan du följa hur kursen har utvecklats över tid. När kursanalysen har publicerats visas kursdata för varje kurstillfälle, inklusive examination, antal registrerade studenter, kursresultat samt planerade förändringar inför nästa kurstillfälle. Alla kursplaner och publicerade kurs-PM visas på sidan Arkiv.

Presumtiva, nuvarande, och tidigare studenter kan ta del av informationen som hjälp vid kursval, eller för att följa upp sitt eget deltagande. Lärare, kursansvariga, examinatorer, programansvariga m.fl. kan använda sidan som ett stöd vid kursutveckling.

2022

VT 2022-1 ( Startdatum 2022-01-18, Svenska )

Förändringar som införs till nästa kursomgång

Ingen information tillagd
Kursansvarig
Valter Ström
Examinator
Anders Eliasson, Peter Hedström
Studenter
9
Obligatorisk inom program
CMATD
Förändringar som har införts till den här kursomgången
VT22 slapp vi zoom, vilket är ett klart plus. En av labbarna gjordes något mindre omfattande, vilket innebär bättre genomströmning. Vi hade en gästföreläsare vilket uppskattades. Betygssättningen fick en del kritik, vilket innebär att den kommer förändras så det blir lite enklare att få A.
Examinationsgrad
0%

2021

VT 2021-1 ( Startdatum 2021-01-18, Svenska )

Förändringar som införs till nästa kursomgång

Ingen information tillagd
Kursansvarig
Valter Ström
Examinator
Anders Eliasson, Levente Vitos
Studenter
14
Obligatorisk inom program
CMATD
Förändringar som har införts till den här kursomgången
All undervisning utom laborationerna gavs med zoom. Ett speciellt dokument skapades för att underlätta zoom inlärandet. De flesta zoom sessionerna spelades in och gjordes tillgängliga för studenterna.
Examinationsgrad
0%

2020

VT 2020-1 ( Startdatum 2020-01-15, Svenska )

Förändringar som införs till nästa kursomgång

Ingen information tillagd
Kursansvarig
Valter Ström
Examinator
Levente Vitos, Anders Eliasson
Studenter
14*
Obligatorisk inom program
CMATD
Förändringar som har införts till den här kursomgången
Den fundamentala förändringen i årets kurs är rättningen/värderingen i examinationen. Principen som tillämpats är att betyg E ska säkerställa att studenten når en viss lägstanivå. Detta har konkretiserats genom att ställda problem i TEN måste vara *rätt*. Typiskt innebär detta att delvis rätt, 'på god väg' eller grova slarvfel inte kan ge rätt på uppgiften. Vid TEN 13 mars (2020) blev resultatet närmast katastrofalt dåligt (ingen E eller bättre), vilket föranledde en 'omrättning' där mer traditionella kriterier tillämpades. Då blev i alla fall 4 (av 14 nya studenter) godkända: 1 E och 3 D. Årets studenter är knappast mycket sämre än tidigare års. Förklaringen är förmodligen: *Studenterna har inte räknat själva. Det är/har varit notoriskt svårt genom alla år att förmå studenterna att räkna själva. Förslag på förbättring är att göra de obligatoriska inlämninguppgifterna mer lika TEN uppgifterna och att rätta dessa på samma sätt som vid TEN. *TEN uppgifterna var 'nya' och för svåra. Förslag på förbättring är att (i del 1 -standarddelen) göra problemen i TEN betydligt mer oproblematiska, men att bibehålla kravet på att allt måste vara rätt. *Det är för mycket i kursen att hinnas med. Om denna kurs ska utgöra en första del av en progression mot tex ab initio räknande, förefaller det kontraproduktivt att ge avkall på omfattningen av kursinnehållet. Förslag på förbättring är att ge kursen fler poäng och mer lektionstid.

Kursdata har registrerats manuellt

Examinationsgrad
29%*