Skip to main content
Till KTH:s startsida

On this page, you can see how the course has developed over time. For each course offering, course data is displayed (number of registered students and course results, along with planned changes for the next session). All course syllabuses and course memos are shown on the page Archive.

The information can help prospective, current, and former students with course selection, or to follow up on their own participation. Teachers, course coordinators, examiners, program directors, and others can use the page as a resource for course development.

2025

When the course analysis has been published, the course data, course memo and course syllabus are displayed.

2024

When the course analysis has been published, the course data, course memo and course syllabus are displayed.

2023

When the course analysis has been published, the course data, course memo and course syllabus are displayed.

2022

VT 2022-1 ( Startdatum 2022-01-18, Svenska )

Changes planned for the next course offering

No information inserted
Coordinator
Valter Ström
Examiners
Anders Eliasson, Peter Hedström
Students
9
Compulsory within programme
CMATD
Changes introduced for this course offering
VT22 slapp vi zoom, vilket är ett klart plus. En av labbarna gjordes något mindre omfattande, vilket innebär bättre genomströmning. Vi hade en gästföreläsare vilket uppskattades. Betygssättningen fick en del kritik, vilket innebär att den kommer förändras så det blir lite enklare att få A.
Examination grade
0%

2021

VT 2021-1 ( Startdatum 2021-01-18, Svenska )

Changes planned for the next course offering

No information inserted
Coordinator
Valter Ström
Examiners
Anders Eliasson, Levente Vitos
Students
14
Compulsory within programme
CMATD
Changes introduced for this course offering
All undervisning utom laborationerna gavs med zoom. Ett speciellt dokument skapades för att underlätta zoom inlärandet. De flesta zoom sessionerna spelades in och gjordes tillgängliga för studenterna.
Examination grade
0%

2020

VT 2020-1 ( Startdatum 2020-01-15, Svenska )

Changes planned for the next course offering

No information inserted
Coordinator
Valter Ström
Examiners
Levente Vitos, Anders Eliasson
Students
14*
Compulsory within programme
CMATD
Changes introduced for this course offering
Den fundamentala förändringen i årets kurs är rättningen/värderingen i examinationen. Principen som tillämpats är att betyg E ska säkerställa att studenten når en viss lägstanivå. Detta har konkretiserats genom att ställda problem i TEN måste vara *rätt*. Typiskt innebär detta att delvis rätt, 'på god väg' eller grova slarvfel inte kan ge rätt på uppgiften. Vid TEN 13 mars (2020) blev resultatet närmast katastrofalt dåligt (ingen E eller bättre), vilket föranledde en 'omrättning' där mer traditionella kriterier tillämpades. Då blev i alla fall 4 (av 14 nya studenter) godkända: 1 E och 3 D. Årets studenter är knappast mycket sämre än tidigare års. Förklaringen är förmodligen: *Studenterna har inte räknat själva. Det är/har varit notoriskt svårt genom alla år att förmå studenterna att räkna själva. Förslag på förbättring är att göra de obligatoriska inlämninguppgifterna mer lika TEN uppgifterna och att rätta dessa på samma sätt som vid TEN. *TEN uppgifterna var 'nya' och för svåra. Förslag på förbättring är att (i del 1 -standarddelen) göra problemen i TEN betydligt mer oproblematiska, men att bibehålla kravet på att allt måste vara rätt. *Det är för mycket i kursen att hinnas med. Om denna kurs ska utgöra en första del av en progression mot tex ab initio räknande, förefaller det kontraproduktivt att ge avkall på omfattningen av kursinnehållet. Förslag på förbättring är att ge kursen fler poäng och mer lektionstid.

Course data has been registered manually

Examination grade
29%*