Skip to main content
Till KTH:s startsida

On this page, you can track the course's development over time. Once the course analysis is published, data for each course offering is displayed, including the number of registered students, course results, and planned improvements for the next session. All course syllabuses and course memos are shown on the page Archive.

The information can help prospective, current, and former students with course selection, or to follow up on their own participation. Teachers, course coordinators, examiners, program directors, and others can use the page as a resource for course development.

2025

Course analysis not published

2024

Course analysis not published

2023

HT 2023-50383 ( Startdatum 2023-08-28, Svenska )

Changes planned for the next course offering

No information inserted
Coordinator
Mikael Ersson
Examiners
Mikael Ersson
Students
39
Compulsory within programme
CMATD
Changes introduced for this course offering
Se bifogad kursanalys.

Course data has been registered manually

Examination grade
48.7%*

2022

Course analysis not published

2021

HT 2021-2 ( Startdatum 2021-08-30, Svenska ) , HT 2021-1 ( Startdatum 2021-11-01, Svenska )

Changes planned for the next course offering

No information inserted
Coordinator
Mikael Ersson
Examiners
Mikael Ersson
Students
31
Compulsory within programme
CMATD
Changes introduced for this course offering
Kursen fick en ny kursansvarig. Kursen införde löpande quiz (7 stycken) som kunde ge godkänt på tentamen. Formatet ändrades på föreläsningar. Studenterna fick läsa i kursboken och titta på inspelade föreläsningar för att sedan på föreläsningstillfället diskutera konceptfrågor från boken i mindre grupper. Detta utfördes via Zoom och fick positiv feedback där flexibiliteten särskilt lyftes. Övningarna var standardövningar där ett antal tal löstes på tavlan, samt ett antal lösningar fanns inspelade på Canvas. Varje övning avslutades med en quiz på det kapitlet. För att klara quiz krävdes rätt svar (med felmarginal). På tentan kom liknande frågor som på quiz, dock fick studenterna tre försök på sig per uppgift och de fick direkt feedback om de svarat rätt eller inte. Tentan skrevs i datorsal och Canvas användes. Kursbok fick användas vid tentamen och quiz. Avslutningsvis så ändrades laborationen till en kamraträttad inlämningsuppgift med termodynamiska begrepp som inte ingår i kursboken, detta för att göra övergången till kommande termodynamik ännu lättare.
Examination grade
67.7%

2020

HT 2020-1 ( Startdatum 2020-10-26, Svenska )

Changes planned for the next course offering

No information inserted
Coordinator
Nils Andersson
Examiners
Anders Tilliander
Students
25
Compulsory within programme
CMATD
Changes introduced for this course offering
Ny kursbok valdes inför den här kursomgången främst för sin pedagogik och möjlighet att nyttja i senare obligatorisk kurs (MH1018). Pga COVID-19 ändrades formatet helt till distansundervisning. Föreläsningar spelades in, och lärargemensam tid användes till diskussioner av teori och instuderingsfrågor. Ett likartat upplägg tillämpades på övningarna där några uppgifter löstes i inspelade videoklipp och frågor kunde ställas med snabb respons under den schemalagda tiden. Datorlaborationen utfördes i grupper om två där uppgiften var ny för att komplettera den nya kursboken. Kontrollskrivning anpassades till en obligatorisk QUIZ i Canvas, som avspeglade de diskussionsfrågor som tagits upp under föreläsningarna. Till tentamen ändrades så studenterna fick ha tillgång till boken, sk. öppen bok tentamen, där uppgifterna speglade kursinnehållet.

Course data has been registered manually

Examination grade
28%*

2019

HT 2019-1 ( Startdatum 2019-10-28, Svenska )

Changes planned for the next course offering

No information inserted
Coordinator
Anders Tilliander
Examiners
Anders Tilliander
Students
37
Course memo
No course memo added
Compulsory within programme
CMATD
Changes introduced for this course offering
No information inserted

Course data has been registered manually

Examination grade
83.8%*