Föreläsningar, seminarier och individuellt arbete, studiebesök
FCK3230 Radikala innovationer: Processer och metoder inom skogs- och massa- och pappersindustrin 3,0 hp

Denna kurs fokuserar på innovationsprocessen inom skogs-, massa- och pappersindustrin, anpassad för doktorander. Den börjar med innovationshanteringsprocessen som antagits av biomaterialföretag, med betoning på Steg/Port-process, projektledningskontorets roll och innovationens iterativa natur. Deltagarna kommer att utforska kommersiella aspekter som värdeerbjudanden och affärsmodeller med verktyg som Value Proposition Canvas och Business Model Canvas för att förstå marknadskrav och strukturera affärsmodeller.
Kursplanen betonar vikten av strategisk planering i att bygga upp ett affärsfall, att gå bortom enkla Excel-kalkyler för att inkludera marknadsanalys, konkurrensinsikter och teknisk genomförbarhet. De finansiella och ingenjörsmässiga övervägandena av innovation, såsom CAPEX/OPEX och skalningsstrategier, täcks också, vilket ger en grund i de teknisk-ekonomiska aspekterna.
Verkliga erfarenheter och fallstudier, inklusive övergångar från laboratorieidéer till företagsstartups och lärdomar från utmanande projekt, berikar lärandeupplevelsen. Ett studiebesök ger studenterna möjlighet att se tillämpningen av teoretisk kunskap. Kursen avslutas med en återkopplingssession, som uppmuntrar till utbyte av idéer och perspektiv på innovationsprocessen, och blandar teoretiska insikter med praktiska tillämpningar för en omfattande förståelse av innovation inom denna viktiga industrisektor.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FCK3230 (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
-Innovationshanteringsprocesser.
-Introduktion till Steg/Port-processen och dess anpassning i företag.
-Översikt av projektledningskontorets roll i innovation.
-Diskussion om milstolpar och leverabler inom innovationsprocessen.
-Förklaring av iterativa tillvägagångssätt i innovationsprocesser.
-Kommersiella aspekter av innovation.
-Djupgående undersökning av värdeerbjudanden och deras betydelse.
-Granskning av affärsmodellramverk och deras tillämpning.
-Bygga ett affärsfall; identifiering och analys av de väsentliga byggstenarna för ett affärsfall.
-Tekniskt koncept och teknik-ekonomi i innovationsprojekt
-Detaljerad diskussion om överväganden gällande CAPEX/OPEX, tekniska aspekter och skalningsutmaningar.
-Lärande från erfarenhet:
A) Insikter från övergången av en idé från laboratoriet till ett start-up i en företagsmiljö.
B) Verkliga kundberättelser och resan till uppskalning.
C) Reflektioner över utmanande projekt.
D) Utvärdering av när man ska avsluta ansträngningar på ett projekt.
-Ett besök på en industriell anläggning för att observera övergången från laboratoriekoncept till småskalig tillverkning.
-En interaktiv session för att samla insikter från doktorander om innovationsprocesser och metoder.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska doktoranden ha förmåga att:
-Visa kunskaper inom kursens specialämnen, inklusive förståelse för innovationshantering baserat på exemplet med Stage/Gate-processen och förstå allmänna principer för innovationshantering, milstolpar, leveranser och den iterativa naturen hos innovationsprocessen.
-Bygga ett affärsfall för ett vetenskapligt problem med datorbaserad modellering inom kursens ämnesområde, med fokus på teknisk-ekonomiska och kommersiella aspekter av innovationsprocessen såsom värdeerbjudanden och affärsmodeller.
-Reflektera över de vetenskapliga problemen med hänsyn till miljö, människa och samhälle genom att utveckla en djupgående förståelse för innovationsprocessens olika stadier, från idé till genomförbarhet, för att identifiera var och hur man kan nå framgång på marknaden.
-Presentera och muntligt motivera sina egna projektresultat samt kritiskt utvärdera sina egna och andras presenterade projektresultat, med utgångspunkt i lärdomar från erfarenhetssessioner och kundberättelser.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörig till studier på forskarnivå.
Rekommenderade förkunskaper
Krav för antagning som doktorand på KTH/CHE
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN1 - Övningsuppgift, 0,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
STU1, studiebesök (rekommenderat)
Övriga krav för slutbetyg
DEL1, deltagande (minst 80%)
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Utbildningsnivå
Övergångsbestämmelser
Om provmomenten ändras examineras studenten enligt det provmoment som gällde när studenten antogs till kursen. Om kursen avvecklas ges stu-denten möjlighet att examineras på kursen under ytterligare två läsår.