Hoppa till huvudinnehållet

FDH3001 Materialitet inom Människa- Datorinteraktion (MDI) 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FDH3001 (VT 2014–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Läsa, skriva liten empirisk undersökning (baserat på t.ex. observation, intervjuer, personliga praxis, närläsning av en artefakt/ material).

10 Seminarium, varav 7 läsning seminarier med fördefinierade texter.

Individuell sista skrivuppgift baserad på personliga doktorandprojekt.

Sju diskussionsseminarier där varje deltagare förväntas ha läst och reflekterat på de valda texterna före seminariet. Varje text diskuteras i relation till det övergripande temat för just den sessionen.

Förutom de diskussionsseminarier, kommer varje deltagare presentera en vald text som är relevant för hans eller hennes personliga forskningsämne, och relatera det till de ämnen som diskuterades i tidigare seminarier.

Den sista uppgiften är att skriva en text (papper eller delar av avhandlingen) som diskuterar ämnet av materialitet med hänvisning till flera av de diskuterade texterna i förhållande till pågående forskning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

1. kritiskt delta i diskussioner kring materialitet inom HCI, grundad i olika teoretiska perspektiv

2. reflektera över forskningsansatser till ämnet, och deras tillämpbarhet och relevans i olika miljöer

3 skriftligen relatera och diskutera olika källor till litteratur om materialitet och HCI

4. diskutera aspekter av materialitet i förhållande till eget forskningsprojekt

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Forskningsartiklar

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

    Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

    Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

    Övriga krav för slutbetyg

    Aktivt deltagande i fem av de sju temaseminarier, personlig reflektion över avläsningar för missade seminarier. Presentation av ett specifikt papper för ett specifikt forskningsområde, och skriven slutliga texten.

    Möjlighet till komplettering

    Ingen information tillagd

    Möjlighet till plussning

    Ingen information tillagd

    Examinator

    Etiskt förhållningssätt

    • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
    • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
    • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

    Ytterligare information

    Kursrum i Canvas

    Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

    Ges av

    Huvudområde

    Denna kurs tillhör inget huvudområde.

    Utbildningsnivå

    Forskarnivå

    Påbyggnad

    Ingen information tillagd

    Kontaktperson

    fernaeus@kth.se

    Forskarkurs

    Forskarkurser på EECS/Medieteknik och Interaktonsdesign