FDH3001 Materialitet inom Människa- Datorinteraktion (MDI) 7,5 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Läsa, skriva liten empirisk undersökning (baserat på t.ex. observation, intervjuer, personliga praxis, närläsning av en artefakt/ material).
10 Seminarium, varav 7 läsning seminarier med fördefinierade texter.
Individuell sista skrivuppgift baserad på personliga doktorandprojekt.
Sju diskussionsseminarier där varje deltagare förväntas ha läst och reflekterat på de valda texterna före seminariet. Varje text diskuteras i relation till det övergripande temat för just den sessionen.
Förutom de diskussionsseminarier, kommer varje deltagare presentera en vald text som är relevant för hans eller hennes personliga forskningsämne, och relatera det till de ämnen som diskuterades i tidigare seminarier.
Den sista uppgiften är att skriva en text (papper eller delar av avhandlingen) som diskuterar ämnet av materialitet med hänvisning till flera av de diskuterade texterna i förhållande till pågående forskning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. kritiskt delta i diskussioner kring materialitet inom HCI, grundad i olika teoretiska perspektiv
2. reflektera över forskningsansatser till ämnet, och deras tillämpbarhet och relevans i olika miljöer
3 skriftligen relatera och diskutera olika källor till litteratur om materialitet och HCI
4. diskutera aspekter av materialitet i förhållande till eget forskningsprojekt
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Forskningsartiklar
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande i fem av de sju temaseminarier, personlig reflektion över avläsningar för missade seminarier. Presentation av ett specifikt papper för ett specifikt forskningsområde, och skriven slutliga texten.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.