- talsystem och koder
- binär aritmetik
- logiska operatorer och elektroniska grindar.
- boolesk algebra
- kombinatoriska nät
- sekventiella nät
- hårdvarubeskrivande språket vhdl
- programmerbara kretsar
- halvledarminnen
- digital/analog- och analog/digital-omvandlare.
HE1020 Digitalteknik 7,5 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen skall ge goda kunskaper om fundamentala digitala byggblock och sytematiska metoder för analys och konstruktion av digitala system samt ge grundläggande kunskaper om hur digitala byggblock beskrivs i ett hårdvarubeskrivande språk.
Studenten skall efter avslutad kurs kunna:
- göra omvandlingar mellan olika talsystem och beskriva några olika koder.
- förklara funktionen hos grundläggande digitala kombinatoriska kretsar och sekvenskretsar.
- analysera och konstruera såväl kom-binatoriska och sekventiella nät.
- beskriva digitala komponenters bete-ende med hjälp av hårdvarubeskrivande språk.
- med hjälp av datorverktyg simulera beskrivningen av ett digitalt system och realisera densamma i olika typer av programmerbara kretsar.
- göra uppkopplingar, test och felsökning av digitala nät.
- hämta och tolka information från datablad och andra informationskällor.
- redogöra för funktion, egenskaper och uppbyggnad av olika minnessystem.
- beskriva olika typer av programmerbara logikkretsar
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper motsvarande behörighetskraven för antagning till högskoleingenjörsutbild-ning.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Digitala kretsar, Hemert: Studentlitteratur ISBN 91-44-01435-XKursbunt
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laborationer, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.